System transportu spągowegoFRTS-900

Autor: Paweł Para

Streszczenie: Spągowy system FRTS-900 przeznaczony jest do transportu urządzeń i materiałów podczas zbrojenia i likwidacji wyrobisk ścianowych, między innymi sekcji obudów zmechanizowanych czy elementów kombajnów. Modułowa budowa daje możliwość dostosowywania go do warunków górniczych oraz potrzeb transportowych. Podstawą jest elektrohydrauliczny ciągnik z napędami zębatymi (FFST-900). Do maszyny może być podłączony dodatkowy wóz napędowy w celu zwiększenia siły uciągu. System uzupełniają platformy transportowe (o nośnościach 60 kN do 320 kN), kompletna trasa spągowa (FRP-900), stacja rozładunkowa oraz stacja przeładunkowa. System wyposażony jest w możliwość zdalnego sterowania (radiowego). Z powodzeniem pracuje w kopalniach w Kazachstanie oraz Indonezji.

Proces zbrojenia ścian jest bardzo ważnym elementem cyklu eksploatacji pokładów węgla kamiennego. Proces ten polega na przygotowaniu wyrobisk, w możliwie jak najkrótszym czasie, w stosunku do okresu wydobywczego. Podczas zbrojenia następuje wprowadzenie do przyszłej ściany eksploatacyjnej wszystkich niezbędnych maszyn i urządzeń, takich jak obudowa zmechanizowana, rynny przenośnika zgrzebłowego czy kombajn ścianowy.

By tak się stało, maszyny i urządzenia stosowane w podziemiach kopalń i ułatwiające zbrojenie ścian muszą zapewniać bezawaryjny i bezprzestojowy postęp takich prac (w celu zachowania ciągłości i efektywności całego procesu). Dlatego, sprzęt ten powinien spełniać zarówno wysokie wymagania pod względem technicznym, jak i bezpieczeństwa, tak ważnego przy transporcie ciężkich elementów.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów i próbując poprawić jakość oraz efektywność procesu zbrojenia ścian, biuro konstrukcyjne Grenevia SA FAMUR Mining Oddział w Katowicach podjęło wyzwanie i opracowało najpierw koncepcję całego systemu transportu spągowego i zbrojenia sekcji w ścianie, a następnie przygotowało dokumentację konstrukcyjną. Już po 6 miesiącach od powstania pierwszych założeń, urządzenie zostało wyprodukowane i zmontowane w hali montażu FAMUR.

Ciągły rozwój konstrukcji, współpraca z klientami oraz dostosowywanie maszyn do ich potrzeb zaowocowały wyprodukowaniem i wdrożeniem trzech kompletnych systemów transportu FRTS-900:

  1. 01.2016 – ArcelorMittal (Kazachstan) – maszyna została zaprojektowana i wyprodukowana według specjalnych potrzeb klienta, w celu transportu sekcji obudów zmechanizowanych oraz wspomagania ich zbrojenia w ścianie (przy jednoczesnym podniesieniu poziomu bezpieczeństwa oraz redukcji kosztów eksploatacji urządzeń w efekcie skróconego czasu zbrojenia ściany); urządzenie brało udział w kilkunastu zbrojeniach i likwidacjach wyrobisk ścianowych, a niewątpliwy sukces systemu przerodził się w kolejne zamówienie,
  2. 03.2018 – ArcelorMittal (Kazachstan) – w kolejnej maszynie nastąpił rozwój konstrukcji, jak również wprowadzono m.in. sterowanie elektrohydrauliczne układu jazdy oraz zaimplementowano system zdalnego sterowania (przy pomocy pilota), wprowadzono zmiany w części elektrycznej (zwiększono ochronę silnika elektrycznego poprzez m.in. ochronę przed skutkami przeciążeń zwarć, asymetrii czy nadmiernego wzrostu temperatury, kontrolę rezystancji izolacji torów głównych, zabezpieczenie przed niewłaściwym kierunkiem obrotów pompy hydraulicznej, wprowadzenie transmisji radiowej 433 MHz, kontrolę ciągłości uziemienia, wyświetlanie na sterowniku informacji o stanie pracy i stanach awaryjnych urządzenia),
  3. 06.2020 – Gerbang Daya Mandiri PT (Indonezja) – dostarczenie kompletnego systemu transportu uzupełnionego o stację przeładunkową (służącą do przeładowania transportowanego materiału z kopalnianego systemu transportu na platformę nośną FRTS).

Nasi partnerzy