Pierwszy silnik synchroniczny, który jest tak łatwy w użyciu jak silnik asynchroniczny. Innowacyjna konstrukcja silnika synchronicznego z magnesem trwałym, w połączeniu z przemiennikami częstotliwości Lenze, zapewnia wysoki poziom wydajności, spełniając najwyższe standardy efektywności energetycznej w klasach IE5 oraz IE6.
Układ napędowy składający się z silnika m550, przekładni g500 oraz nowoczesnych przemienników częstotliwości i550 lub i650 doskonale sprawdza się w dynamicznych zastosowaniach.
- Wysoka wydajność: aż 300% momentu przeciążeniowego – od stanu spoczynku do pełnego obciążenia – umożliwia precyzyjne wymiarowanie.
- Precyzyjna praca bez czujników: konstrukcja silnika została dostosowana do innowacyjnego oprogramowania przemiennika serii i500, które wykorzystuje nowy algorytm SLSM (Sensorless Synchronous Motor). Dokładna pozycja wirnika wykrywana jest w interakcji między silnikiem a napędem, co umożliwia pracę bez czujników i eliminuje potrzebę stosowania kosztownego systemu sprzężenia zwrotnego.
- Niskie straty w silniku: zmniejszone nawet o 60%.
- Niższe koszty sprzętu: od 20% do 50% w porównaniu ze standardowymi rozwiązaniami. Brak konieczności stosowania okablowania enkodera sprawia, że instalacja jest prostsza i mniej czasochłonna.
- Zrównoważony rozwój: wysoka efektywność energetyczna, nawet przy niepełnym obciążeniu, zmniejsza koszty energii i ślad węglowy CO₂ o 10%.
- Łatwa instalacja: kompaktowa konstrukcja systemu silnikowego pozwala zaoszczędzić miejsce podczas montażu.
- Nowoczesne funkcje przemienników: zdecentralizowany przemiennik i550 motec posiada zintegrowany moduł zwrotu energii do sieci, a i650 motec oferuje dodatkowo funkcje logiki PLC i pozycjonowania.
Lenze Polska Sp. z o.o.
www.lenze.com
Artykuł ukazał się w numerze 9/2025 miesięcznika „Napędy i Sterowanie”.












