Niezawodne napędy dla górnictwa odkrywkowego w Macedonii Północnej
NORD DRIVESYSTEMS dostarczył technologię napędową dla TECHMI, do gigantycznego przenośnika górniczego w kopalni miedzi Borov Dol.
Francuska firma TECHMI, będąca częścią Brunone Innovation, specjalizuje się w projektowaniu, produkcji i instalacji innowacyjnych systemów transportu materiałów sypkich. Założona w 1983 roku przez René Brunone, TECHMI początkowo koncentrowała się na instalacjach do kruszenia i przesiewania materiałów. W kolejnych latach rozwijała swoje kompetencje w zakresie systemów przenośników taśmowych, w tym zaawansowanych technologicznie przenośników zakrzywionych i dalekosiężnych. W swoim portfolio ma imponujące osiągnięcia, w tym najdłuższy przenośnik taśmowy w Europie oraz innowacyjne przenośniki pływające na wodzie.
W ramach projektu w Macedonii wdrożono system przenośnikowy składający się z trzech długich taśm w ekstremalnym środowisku, w którym są one narażone na temperatury od –25°C do +40°C. System musi zapewnić stałą wydajność transportu 1100 ton skał na godzinę, pokonując jednocześnie duże różnice wysokości (160 metrów) i złożone zakręty na łącznej, imponującej długości 6333 metrów. Każdy z trzech przenośników taśmowych został wyposażony w rozwiązania napędowe o różnej mocy 250 kW, 500 kW lub 1200 kW. Do przenośnika drugiego, francuski oddział – NORD Reducers dostarczył 3 przekładnie przemysłowe MAXXDRIVE SK11407 o mocy 400 kW i momencie obrotowym 57000 Nm każda, wyposażone w chłodnice powietrzne i pierścienie zaciskowe o średnicy 170 mm. Trzeci z przenośników napędza przekładnia MAXXDRIVE SK10407 o mocy 250 kW z hamulcem zainstalowanym na ramie wahliwej.
Reduktory przemysłowe MAXXDRIVE® są produkowane w jedenastu wielkościach jako trzy- lub czterostopniowe reduktory walcowo-stożkowe i dwu- lub trzystopniowe reduktory walcowe. Oprócz uniwersalnej serii podstawowej asortyment reduktorów przemysłowych obejmuje następujące serie. Seria MAXXDRIVE® XT obejmuje dwustopniowe reduktory walcowo-stożkowe, które zapewniają wysoką wydajność przy niskich przełożeniach, np. dla przenośników taśmowych. Zintegrowany wentylator osiowy i zmiany konstrukcyjne, takie jak zoptymalizowany przepływ powietrza chłodzącego, sprawiają, że nie ma potrzeby stosowania zewnętrznego układu chłodzenia. MAXXDRIVE®-XD to trzy- lub czterostopniowe reduktory walcowe, które dzięki zwiększonemu rozstawowi osi zapewniają maksymalną przestrzeń montażową dla układów w kształcie litery U (napęd i wyjście po tej samej stronie reduktora), np. w przypadku mechanizmów podnoszenia. Korpusy są zoptymalizowane pod kątem obciążeń zewnętrznych, pokrywa inspekcyjna ułatwia konserwację. Najnowsza seria MAXXDRIVE®-XJ obejmuje trzystopniowe reduktory walcowo-stożkowe zapewniające maksymalną elastyczność i swobodę projektowania dzięki dodatkowemu położeniu wału napędowego („J Mount”). Wszystkie przekładnie MAXXDRIVE mają opracowany przez NORD jednoczęściowy korpus UNICASE i mogą osiągać wyjściowy moment obrotowy do 282 000 Nm.
Decyzja o współpracy z NORD w tym projekcie opierała się na wysokich kompetencjach w branży masowego transportu i udanej realizacji porównywalnych projektów. Bliska współpraca obu firm pozwala sprostać wyzwaniom w projekcie i wdrożyć innowacyjne rozwiązania techniczne. Wieloletnie doświadczenie NORD w technologii napędowej pozwoliły na opracowanie rozwiązania szytego na miarę, które spełnia szczególne wymagania tego wymagającego projektu. Rozwiązania napędowe opracowane i dostarczone przez NORD DRIVESYSTEMS są nie tylko niezwykle odporne na trudne warunki środowiskowe, ale także zapewniają długoterminową i płynną pracę systemu. Ta wydajność i niezawodność zapewniają, że taśmy przenośnikowe będą działać przez wiele lat, maksymalizując wydajność kopalni odkrywkowej.
NORD Napędy Sp. z o.o.
Zakrzów 414, 32-003 Podłęże
tel. 12 288 99 00
fax 12 288 99 11
biuro@nord.com
www.nord.com