Pokaż menu

Firmy z okładek

Firmy z okładek

ptak warsaw expo 

Reklama

Współpraca

Przenośniki kubełkowe – funkcje, budowa i rola napędów


Przenośniki kubełkowe to urządzenia służące do transportu bliskiego dużych ilości towarów sypkich. Stosowane są do napełniania zbiorników lub silosów. Jak sama nazwa wskazuje, składa się z kubełków, które w odróżnieniu od przenośników ślimakowych potrafią przenosić sypki materiał pionowo w górę. To właśnie ta cecha sprawia, że są niezbędne przy przemieszczaniu drobnych towarów. Przyjrzyjmy się bliżej ich charakterystyce i roli napędów w niezawodnej pracy przenośników.

Przenośniki kubełkowe to urządzenia transportowe, w których wspomniane kubełki połączone są ze sobą cięgnem w postaci taśm lub łańcuchów. Poruszają się one w sposób ciągły wokół bębna zwrotnego na dolnym końcu przenośnika, gdzie są ładowane. Załadowane pojemniki przemieszczają się do góry wokół górnego bębna zwrotnego, gdzie następuje opróżnienie ładunku w miejscu wyrzutu materiału. Następnie przemieszczają się w dół do dolnego końca, kontynuując obieg. Całość napędzana jest motoreduktorem, który wprowadza w ruch bęben napędowy.

Rodzaje przenośników kubełkowych – jak je dzielimy?
Pierwszym ze sposobów klasyfikacji tego rodzaju przenośników jest rodzaj ruchu urządzenia, który może być jednokierunkowy (z dołu do góry) lub okrężny.
Działające jednokierunkowo, czyli przenośniki kubełkowe proste, mają małe wymiary i dużą wydajność, a przy szczelnej obudowie nadają się do transportu materiałów pylących. Można je podzielić, biorąc pod uwagę sposób odprowadzania materiału na:
  • grawitacyjne – w których kubełki zasypywane są za pomocą rampy zasilającej, na dole, a opróżniane na górze przez samoistne wysypywanie z odwróconych pojemników do kanału wyrzutowego;
  • odśrodkowe – w których materiał jest nabierany z dna stopy podajnika, a na górze wyrzucany siłą odśrodkową.

Przenośniki kubełkowe okrężne mogą mieć trasę w dowolnym kształcie. Mają kubełki mocowane wahliwie, które można zasypywać i opróżniać w dowolnym miejscu. Te urządzenia nadają się do transportu materiałów delikatnych i kruchych.
Przenośniki kubełkowe można również podzielić w zależności od rodzaju wykorzystanego cięgna na:
  • taśmowe – do materiałów sypkich o średniej temperaturze;
  • łańcuchowe – można nimi transportować materiały sypkie lub kawałkowe o wysokiej temperaturze.

Inne sposoby podziału dotyczą rodzaju pojemników (kubełki pojedyncze i podwójne), pojemności kubełków oraz ich obciążenia jakie może być przenoszone. Przenośniki kubełkowe różnią się między sobą m.in. wysokością, na którą podnoszą towary, a także prędkością, z jaką poszczególne kubełki przesuwają się w górę. Ważnym parametrem podnośnika jest również odległość pomiędzy nimi, gdyż wpływa na wydajność i obciążenie układu. Prosty podajnik kubełkowy, np. do transportu zboża składa się z szeregu elementów, wśród których najważniejsze to:
  • stopa przenośnika, zlokalizowana w dolnej części urządzenia, w której znajduje się zamocowany na łożyskach bęben z systemem napinającym oraz wsyp;
  • zlokalizowana na górze głowica przenośnika z bębnem napędowym z motoreduktorem i wysypem;
  • pas przenośnika z zamocowanymi kubełkami założony na oba wymienione bębny;
  • człony środkowe łączą stopę z głowicą.

Przenośniki kubełkowe są w trakcie eksploatacji narażone na szereg czynników zewnętrznych, które mogłyby doprowadzić do ich uszkodzenia. Dlatego poszczególne komponenty wytwarza się z wytrzymałych materiałów jak stal, która jest odporna na pęknięcia, korozję i działanie pyłów oraz substancji chemicznych.

Jakie zastosowanie mają przenośniki kubełkowe?
Przenośniki kubełkowe często wykorzystuje się do transportu materiałów sypkich w przemyśle spożywczym, wydobywczym, cementowym, mineralnym i chemicznym. Najczęściej są to zboża i kruszywa, ale również pellet, biomasa, granulaty, śruty, makarony, cukierki czy chipsy. Warto również dodać, że mogą one być wykorzystane do zastosowań wewnętrznych (np. w magazynie czy liniach technologicznych) oraz zewnętrznych (np. jako część infrastruktury silosów). Atutem przenośników jest prosta konstrukcja, duża wydajność, niezawodność i niskie koszty eksploatacji, ale również cicha praca, dzięki której przenośnik można wykorzystać w zamkniętych pomieszczeniach. W tym miejscu należy dodać, że ostateczna charakterystyka techniczna zależy od decyzji klienta. To on określa, czy np. czerpaki wraz z układem naciągu mają pracować np. na zewnątrz lub w pomieszczeniach, w których stosuje się specjalne zabezpieczenia przeciwwybuchowe. Klient decyduje również o tym, jaką pojemność i wydajność ma oferować dane urządzenie.

Motoreduktory – serce każdego przenośnika kubełkowego
Przenośniki wykorzystywane do transportowania towarów wprawiane są w ruch za pomocą motoreduktorów. Ich dobór uzależniony jest od konstrukcji przenośników, jak i przenoszonego materiału i warunków pracy. Wspólnymi cechami, które powinny mieć stosowane napędy są z pewnością hamulce i blokady ruchu wstecznego. Praca z materiałami pylącymi lub w ciężkich warunkach zewnętrznych wymusza stosowanie silników zabezpieczonych przed wnikaniem pyłu i wilgoci. Jeżeli przenośnik pracuje w strefie zagrożonej wybuchem, konieczne jest stosowanie odpowiednio zabezpieczonych silników ATEX. Wszystkie te opcje są dostępne z modułowym systemem komponentów napędowych, jakie dostarcza NORD.
Napędy do przenośników o małej pojemności najczęściej wyposażane są w przekładnie walcowo-stożkowe lub walcowe w korpusie płaskim. Idealnym wyborem są więc oferowane przez NORD wysokiej jakości reduktory w sprawdzonym, jednoczęściowym korpusie UNICASE, zapewniające dużą trwałość przy niewielkim zakresie obsługi. Posiadają one wały zarówno drążone jak i pełne oraz wiele sposobów montażu i amortyzacji.

Dla przenośników o dużej pojemności i obciążeniu wybór pada na potężne motoreduktory z przekładniami przemysłowymi. Reduktory MAXXDRIVE i MAXXDRIVE® XT osiągają moment obrotowy nawet do 282 000 Nm. Również one posiadają jednoczęściowy, niezwykle wytrzymały korpus zapewniający wysoką obciążalność promieniową i osiową. Szereg opcji zapewnia skuteczne chłodzenie, prosty montaż i łatwą obsługę. Pakiet serwisowy NORD będący kombinacją środków ochronnych, zapewni funkcjonowanie inwestycji przez dłuższy czas.

Niezwykłym ułatwieniem jak w większości rozwiązań napędowych jest zastosowanie sterowania silnikiem za pomocą przetwornicy częstotliwości. Przetwornice mogą być zarówno umieszczone w szafie sterowniczej (np. NORDAC PRO SK 500P) jak i bezpośrednio na motoreduktorze (NORDAC ON SK 300P). Ich wykorzystanie zapewnia łatwe uruchomienie, regulację prędkości obrotowej oraz łagodny rozruch przenośnika. Odpowiednio regulowana prędkość obrotowa dobrana do obciążenia znacznie zmniejsza zużycie wszystkich elementów przenośnika kubełkowego wydłużając jego żywotność.

Reasumując, niezawodność i niskie koszty konserwacji przenośników kubełkowych zależą przede wszystkim od zintegrowanego układu napędowego, z wytrzymałym motoreduktorem, mocnym silnikiem i nowoczesnym falownikiem. NORD DRIVESYSTEMS jako światowy specjalista w branży napędów oferuje szeroki wachlarz komponentów napędowych zarówno mechanicznych jak i elektronicznych najwyższej jakości. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu firma zapewnia również wsparcie w doborze odpowiedniego systemu napędowego zarówno do przenośników kubełkowych, jak i setek innych urządzeń w ponad 100 branżach.



NORD Napędy sp. z o.o. 

Reklama