Przetwornik momentu obrotowego T110 / T100

Tarcza nowego przetwornika T110 marki HBM została zaprojektowana tak, aby zminimalizować jej długość w celu uproszczenia integracji ze stanowiskiem pomiarowym oraz zwiększyć jej sztywność, co pozwala uzyskać jeszcze wyższą dynamikę. Dodatkowo tarcze są stosunkowo nieczułe na obciążenia pasożytnicze, co umożliwia bezpośredni montaż części maszyny do korpusu przetwornika bez potrzeby użycia dodatkowych wałków łączących lub sprzęgieł.

Nowy model momentomierza tarczowego został zaprojektowany do pracy w trudnych warunkach. Jest bezobsługowy i nie posiada elementów podlegających zużyciu podczas pracy, takich jak pierścienie ślizgowe, szczotki czy sprzęgła. Zastosowanie cyfrowego transferu danych pomiędzy stojanem a wirnikiem zapewnia trwałą, bezbłędną akwizycję danych oraz transmisję odporną na zakłócenia, nawet w wymagających warunkach środowiskowych – na przykład przy silnych zakłóceniach elektromagnetycznych lub dużych wahaniach temperatury.

Ten sam stojan T100 jest używany dla wszystkich wersji tarcz T110, co upraszcza eksploatację i może ograniczyć koszty związane z inwestycją w kilka momentomierzy, jeśli w danym czasie używany jest tylko jeden. Oznacza to, że T100 można dostosować do szerokiego zakresu zadań pomiarowych bez konieczności zakupu nowego stojana. Nowe podejście do konstrukcji momentomierzy tego typu upraszcza również użytkowanie i łączenie skalibrowanych par wirnika i stojana, umożliwiając ich swobodne zestawianie i dopasowywanie.

Uniwersalny stojan sprawia także, że stojan i wirnik można kalibrować oddzielnie – co oznacza, że w razie potrzeby można łatwo wymienić stator lub wirnik bez konieczności ponownej kalibracji całego urządzenia.

Nowy momentomierz został wyposażony w zaawansowane możliwości kompensacji temperaturowej. Opracowany układ pomiaru temperatury automatycznie wykrywa kierunek gradientu i stosuje odpowiednie algorytmy, aby zapewnić najlepsze rezultaty niezależnie od osiowego położenia montażowego czujnika.

Sprawdzony, magnetyczny system pomiaru prędkości o wysokiej rozdzielczości umożliwia wybór częstotliwości do 8192 impulsów na obrót. Zmierzony moment jest udostępniany w postaci sygnału na wyjściu napięciowym, częstotliwościowym oraz cyfrowym, z wykorzystaniem interfejsów takich jak EtherCAT, Profinet i Ethernet/IP.

Przetwornik charakteryzuje się bardzo wysokim pasmem przenoszenia 15 kHz oraz klasą dokładności 0,03. Pasmo platformy przetwornika T110/T100 odgrywa kluczową rolę w rejestrowaniu i analizie częstotliwości występujących w elektrycznych układach napędowych. Umożliwia nie tylko lepsze zrozumienie zachowania układu, lecz także ujawnia potencjał rozwojowy i wspiera doskonalenie produktów. Co szczególnie istotne – pasmo 15 kHz uwzględnia dynamiczną naturę układów napędowych w okresie przejścia branży z silników spalinowych na elektryczne.

Dzięki wbudowanemu serwerowi WWW parametryzacja jest znacznie prostsza i zgodna z nowoczesnymi standardami. Nie jest już konieczna instalacja dodatkowego oprogramowania, co eliminuje problemy z kompatybilnością różnych wersji systemów operacyjnych. Rozwiązanie to ułatwia dostęp do przetwornika, zapewnia przejrzyste instrukcje dotyczące toru sygnałowego podczas konfiguracji, a szybsza i łatwiejsza obsługa czujnika pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze.

Typowe zastosowania tego rodzaju przetwornika obejmują przemysł samochodowy – na stanowiskach testowych napędów elektrycznych, silników, skrzyń biegów, pomp, prądnic i generatorów. Aby zapewnić bezpieczny i dokładny pomiar momentu, marka HBM – specjalista w dziedzinie technologii pomiarowej – rekomenduje stosowanie odpowiednich sprzęgieł przeznaczonych do momentomierzy tarczowych. Wytrzymałe sprzęgło kompensuje wszelkie odchyłki promieniowe, osiowe i kątowe, jakie mogą powstać podczas instalacji przetwornika. Powinno ono charakteryzować się wysoką sztywnością skrętną przy jednocześnie niskim momencie bezwładności. Dzięki temu użytkownik ma pewność, że moment jest właściwie przenoszony na tarczę przetwornika, co zapewnia jego długotrwałą i bezawaryjną pracę.

Biuro Inżynierskie – HBM Maciej Zajączkowski
www.hbm.com.pl

Artykuł ukazał się w numerze 9/2025 miesięcznika „Napędy i Sterowanie”.

Nasi partnerzy