Pokaż menu

Firmy z okładek

Finder Polska Sp. z o.o. HF Inverter Polska

Reklama

Współpraca

Niewiarygodnie niezawodny


Faulhaber



Dla kierowcy czekającego na zielone światło ruchliwe skrzyżowanie w sercu miasta wygląda jak każdego innego poranka. Nie zdaje on sobie sprawy, że znajduje się w samym środku placu budowy – a raczej tuż nad nim. Kilka metrów niżej przez ciemności przebijają się oślepiające strugi światła paraliżujące podziemnych „mieszkańców”. Obiektyw kamery transmituje obraz mokrych, popękanych ścian do znajdującego się na zewnątrz operatora wpatrzonego w ekran podczas sterowania robotem. Nie jest to scena z filmu science fiction ani z horroru, ale współczesna codzienność konserwacji kanałów. Do sterowania kamerą, obsługi funkcji narzędzi oraz napędu kołowego służą silniki firmy FAULHABER.



Dni, kiedy tradycyjne ekipy budowlane pracowały przy kanałach, tygodniami przekopując drogi i hamując ruch uliczny, to już pieśń przeszłości. O wiele przyjemniej jest przeprowadzać inspekcję i konserwację przewodów pod ziemią. Obecnie roboty do prac kanalizacyjnych wykonują wiele zadań od wewnątrz. Odgrywają coraz istotniejszą rolę w utrzymaniu miejskiej infrastruktury. Konserwacji podlega ponad pół miliona kilometrów kanałów; najlepiej, by odbywała się ona bez uciążliwości dla toczącego się ponad nimi życia miasta.


Roboty zastępują koparki
– Dawniej konieczne było odkrywanie przewodów podziemnych na długich odcinkach tylko po to, by zlokalizować uszkodzenie. Obecnie roboty do prac kanalizacyjnych dokonują takiej inspekcji całkowicie bez prac budowlanych. Są różne rodzaje robotów do prac kanalizacyjnych – wyjaśnia Regina Kilb, która zajmuje się analizą tego rosnącego segmentu rynku w FAULHABER.

Urządzenia do rur o niewielkich średnicach, zwykle krótszych przyłączy domowych, mocowane są do wiązki kablowej. Poruszane są one poprzez przekręcanie wiązki. Wyposażono je jedynie w przechylną kamerę służącą do analizy usterek. Z drugiej strony, do rur o dużych średnicach można zastosować maszyny montowane na wózkach i wyposażone w wielofunkcyjne głowice robocze. Takie roboty od dawna są dostępne dla rur poziomych, a od niedawna także dla pionowych. Najczęściej używany typ robota przeznaczony jest do przemieszczania się w kanałach o niewielkim nachyleniu, poziomo po linii prostej. Te samobieżne roboty składają się z podwozia – zwykle płaskiego wózka o co najmniej dwóch osiach – oraz głowicy roboczej z wbudowaną kamerą. Dostępna jest także inna wersja do poruszania się po zakrętach rur. Na końcu mamy roboty mogące poruszać się w rurach pionowych dzięki dociskowi kółek lub gąsienic od środka do ściany przewodu. Ruchome podwieszenie ramy pozycjonuje urządzenie pośrodku rury; system sprężyn kompensuje wszelkie nieregularności oraz niewielkie zmiany przekroju i zapewnia konieczną trakcję.



Regina Kilb – Inżynier w międzynarodowym dziale sprzedaży
Regina Kilb – Inżynier w międzynarodowym dziale sprzedaży



– Te i pozostałe roboty do prac kanalizacyjnych wykorzystywane są nie tylko w systemach kanałów, ale także w rurociągach przemysłowych, w branży chemicznej, petrochemicznej oraz naftowo-gazowej. Wymagania wobec silników w podwoziu robota są bardzo wysokie – podkreśla Regina Kilb.

Muszą one udźwignąć ciężar zasilających je kabli i przewodów transmitujących obraz z kamery. Wymagają w związku z tym silników, które oferują dużą moc przy minimalnych wymiarach.


Praca w rurociągu
Roboty do prac kanalizacyjnych można wyposażyć we wszechstronne głowice robocze służące do zautomatyzowanych prac naprawczych. Potrafią one usuwać przeszkody, osady i złogi lub wystające nierówności rękawa poprzez np. frezowanie i szlifowanie. Uzupełniają niewielkie ubytki w ścianie rurociągu transportowaną na miejsce masą uszczelniającą lub zatykając otwór korkiem uszczelniającym. W robotach do prac w większych przewodach głowica robocza zlokalizowana jest na końcu ruchomego ramienia. Taki robot do prac kanalizacyjnych realizuje do czterech różnych zadań napędu: napęd kół lub gąsienic, ruch kamery, napęd narzędzi oraz ruchome ramię, które lokalizuje je w odpowiedniej pozycji. Niektóre modele wyposażono w piąty napęd regulacji kamery. Sama kamera musi być obrotowa i przechylna, zawsze zapewniając pożądany kąt widzenia. Wspornik kamery nie oferuje wiele miejsca, dlatego należy zastosować tutaj wyjątkowo niewielki, ale bardzo precyzyjny silnik. Do możliwych opcji należy płaski, mierzący zaledwie 12 mm, niezwykle krótki silnik przekładniowy serii 1512 … SR lub większe modele serii 2619 … SR. Szeroki wybór produktów firmy FAULHABER obejmuje także silniki krokowe lub napędy bezszczotkowe o średnicy od 3 mm oraz odpowiednie przekładnie.

– W odniesieniu do rozmiarów napędy te uzyskują dużą wydajność oraz dostępną gęstość energii – podkreś­­la Regina Kilb.



Faulhaber



Uciąg ciężkich kabli
Budowa napędu kołowego jest różna: całe podwozie, każda oś lub pojedyncze koło mogą być napędzane osobnym silnikiem. Silnik lub silniki nie tylko muszą przemieszczać podwozie i akcesoria do miejsca pracy, ale także muszą ciągnąć ciężkie przewody pneumatyczne lub hydrauliczne oraz kabel elektryczny.

– Kable, mogące mierzyć do 2000 metrów, stanowią znaczny ciężar do uciągnięcia. Tym samym napęd musi generować bardzo duży moment obrotowy – mówi inżynier ds. technologii.

Jednocześnie przez cały czas ruch jest hamowany przez przeszkody. Regularnie dochodzi do przeciążeń przy dużej prędkości. Takie warunki przetrwają wyłącznie bardzo wytrzymałe silniki i przekładnie. Dla tego typu zastosowań zalecamy produkty serii 3257 … CR z układem komutacji z grafitu i z przekładniami 32/3R lub bezszczotkowy blok napędowy serii 2264 … BP4. Silnik może być wyposażony w sworzeń promieniowy zabezpieczający zawieszenie i absorbujący siły generowane podczas przeciążenia.

– Silnik ramienia robota wymaga mniej siły niż napęd promieniowy i posiada więcej miejsca niż wersja z kamerą. Wymagania dla tego układu napędowego nie są takie wysokie, jak w przypadku innych napędów robotów do prac kanalizacyjnych. Dla tego zadania oferujemy szeroki zakres standardowych silników – mówi Regina Kilb. – Wśród nich znajdziemy optymalne rozwiązanie dla każdego wariantu.


Rura w rurze
Obecnie uszkodzone przewody kanalizacyjne często nie są wymieniane, ale wykładane od środka tworzywem sztucznym. Za pomocą ciśnienia powietrza lub wody wprowadza się do kanału plastikową rurę. Miękkie tworzywo sztuczne jest następnie utwardzane promieniami UV. Do tego celu wykorzystuje się specjalistyczne roboty wyposażone w bardzo silne lampy i przemieszczające się wzdłuż przewodu kanalizacyjnego.

Po wykonaniu zadania do pracy ruszają wielozadaniowe roboty z głowicami roboczymi, które wycinają boczne odgałęzienia kanału. Dzieje się tak, ponieważ wloty i wyloty przewodu zostały uprzednio zablokowane wężem. Podczas takiego zastosowania w twardym tworzywie wywierca się otwór po otworze, co często trwa całymi godzinami. Żywotność i niezawodność silników odgrywają tutaj kluczową rolę, umożliwiając prowadzenie nieprzerwanej pracy.


Kompaktowy blok napędowy
– Napędy narzędzi z drugiej strony muszą z definicji stale gwarantować maksymalną wydajność, zachowując jednocześnie niewielkie rozmiary ze względu na ograniczone miejsce w głowicy roboczej. Jednocześnie silny uchwyt i godziny frezowania wymagają silników oferujących szczególnie dużą siłę i mogących bezusterkowo pracować przez dłuższy czas. Dla takich głowic frezujących zaprojektowano na przykład typ silnika 2057 … BHS, który uzyskuje prędkości powyżej 30 000 obr./min – mówi Regina Kilb.


FAULHABER Polska Sp. z o.o.
ul. Górki 7
60-204 Poznań
tel. 61-278 72 53
fax 61-278 72 54
e-mail: info@faulhaber.pl
 

Reklama