Pokaż menu

Firmy z okładek

HF Inverter PILZ  PARKER HANNIFIN   

Reklama

Współpraca

Urządzenia o gigantycznych rozmiarach


sew1


Przekładnie przemysłowe SEW-EURODRIVE na potrzeby dużych maszyn w kopalniach odkrywkowych

Przemysł surowcowy ma na całym świecie strategiczne znaczenie. Firma FAM skonstruowała dla chilijskiej kopalni odkrywkowej miedzi Radomiro Tomic specjalistyczną koparkę czerpakową na podwoziu gąsienicowym. Koparka tego typu z kołem czerpakowym zlokalizowanym z tyłu urządzenia   jest największą tego rodzaju maszyną na świecie. Dzięki zastosowaniu napędu o mocy 1000 kW koło czerpakowe osiąga znamionowy moment obrotowy o wartości 2100 kNm. Gigantyczna siła przenoszona jest za pośrednictwem przekładni przemysłowych dostarczonych przez SEW-EURODRIVE.


Kopalnie miedzi w Chile
Największe na świecie pokłady rudy miedzi występują m.in. w Chile, Peru, Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej i Kanadzie, Rosji oraz w Mongolii. Państwowy chilijski koncern Codelco zajmujący się wydobyciem miedzi jest największym na świecie producentem tego metalu, zatrudniającym 64 000 pracowników. Spółka kontroluje prawie połowę chilijskich rezerw miedzi, co stanowi jedną piątą światowych pokładów. Corporación Nacional del Cobre de Chile eksploatuje siedem kopalni, w tym kopalnię odkrywkową Radomiro Tomic. Jest ona położona na znajdującej się w północnej części Chile pustyni Atakama, stanowiącej najbardziej suchy region na świecie, i eksploatowana jest od roku 1997. Po prawie 20 latach część wyposażenia musiała zostać poddana renowacji. W ramach tych działań na początku 2015 roku Codelco zleciło firmie FAM z siedzibą w Magdeburgu zbudowanie specjalistycznej wielkogabarytowej koparki.

Budowa maszyn z tradycją
Magdeburger Förderanlagen und Baumaschinen GmbH jest firmą o międzynarodowym zasięgu, której tradycja w zakresie budowy maszyn sięga XIX wieku. Przedsiębiorstwo to jest do dziś jednym z największych pracodawców w stolicy kraju związkowego Saksonii-Anhalt, a jego doświadczenie w budowie maszyn ciężkich liczy dziesiątki lat. FAM główny nacisk kładzie na obszary związane z obsługą materiałów sypkich – w szczególności w branży górniczej. Aktualnie maszyny produkowane przez FAM użytkowane są w prawie 80 krajach.



sew2



Maszyna wielka jak dom
 Zadanie zlecone firmie FAM przez Codelco obejmowało wyprodukowanie największej na świecie koparki czerpakowej na podwoziu gąsienicowym, z kołem czerpakowym zlokalizowanym z tyłu urządzenia o specjalistycznej konstrukcji. Maszyny tego typu ze względu na swoją budowę należą do maszyn kompaktowych. Przy czym ‘kompaktowy’ nie oznacza w tym przypadku ‘niewielki’. Koparka czerpakowa SR 800 P9 ma wymiary czteropiętrowego budynku i waży prawie 1000 ton.

Same superlatywy
Zamówiona koparka czerpakowa SR 800 P9, która będzie eksploatowana w kopalni odkrywkowej Radomiro Tomic, oferuje gigantyczną wydajność rzędu 14 500 ton na godzinę. (Odpowiada to masie ok. 17 pociągów typu ICE3, liczących dwa składy). Jej koło czerpakowe ma średnicę 14 metrów, a odległość między średnicą a wierzchołkiem czerpaka wynosi 19 metrów. Aby ramię dysponowało dostateczną ilością mocy, wymagany jest odpowiednio wysoki moment obrotowy napędu. Obliczony teoretyczny znamionowy moment obrotowy wynosi 2100 kNm – również dla specjalistów z FAM jest to potężny moment obrotowy. Przekładnie w aplikacjach górniczych uwzględniają czynnik serwisowy, który obejmuje wszystkie nieprzewidziane zdarzenia. Dlatego też przekładnia dla koła czerpakowego została zaprojektowana dla 4000 kNm. Na świecie nie ma wielu dostawców przekładni, którzy mogą dostarczyć urządzenia o tak gigantycznych momentach obrotowych. Moc, jaką oferują czerpaki, odpowiada mniej więcej rozruchowej sile pociągowej pociągu typu ICE3, a mianowicie 300 kN. Wymagana w tym zakresie moc napędu koła czerpakowego wynosi 1000 kW. Moc taką zapewnia silnik trójfazowy, który jest dostosowywany do potrzeb maszyny roboczej przez przekładnię przemysłową. Zadanie to firma FAM powierzyła SEW-EURODRIVE. SEW-EURODRIVE uważany jest za wynalazcę motoreduktorów i ma w tym zakresie ponadosiemdziesięciopięcioletnie doświadczenie.



sew3



W zakresie techniki napędowej obok technicznych kompetencji ważną rolę odgrywał jeszcze jeden aspekt: bardzo ambitny termin realizacji wyznaczony przez klienta końcowego – w czasie 18 miesięcy powstać miała gigantyczna koparka. Czas ten obejmował planowanie, prace konstrukcyjne i wykonanie, jak również dostawę, pierwsze uruchomienie oraz przekazanie maszyny. Firma SEW-EURODRIVE oferuje swoim klientom dodatkowe korzyści. Ta rodzinna firma z Bruchsal, stanowiąca międzynarodową sieć produkcyjną w 46 krajach, jest cenionym na całym świecie producentem i eksporterem niezawodnych maszyn. Podobnie wygląda to w Ameryce Południowej, a dokładniej w Brazylii, gdzie SEW posiada dużą spółkę córkę. W Indaiatuba, około 70 km na północny zachód od São Paulo, otwarty został nowy kompleks produkcyjny SEW. Motoreduktory z przekładnią planetarną serii XP na potrzeby reclaimerów dostarcza SEW-Eurodrive Brasil Ltda.

Obecność SEW w Ameryce Południowej oraz możliwość produkcji na miejscu i kompletowania dużych napędów były istotnym argumentem przemawiającym za udzieleniem zlecenia naszej firmie przez FAM.



sew4



Przekładnie w systemie modułowym
Mgr inż. Frank Kleta, przedstawiciel handlowy SEW-EURODRIVE w zakresie przekładni przemysłowych, wyjaśnia:

– Stosujemy standardową przekładnię planetarną jako tak zwaną przekładnię montowaną przysilnikowo. Przed nią instalowana jest przekładnia stożkowo-walcowa standardowej serii X.

Peter Kriependorf, specjalista ds. zakupów w firmie FAM, podkreśla korzyści płynące z tej współpracy dla jego firmy:

– Zwykle stosowane w SEW przekładnie standardowe są dla nas niezwykle korzystne cenowo.

– W przypadku przekładni standardowych wielką zaletą jest również czas dostawy – dodaje Michael Kutza, pracownik działu dystrybucji, dla którego terminowe dostawy na rzecz zleceniodawcy są bardzo ważne.

– Przekładnie planetarne o mocy do 500 000 Nm montujemy w zakładzie dużych przekładni zlokalizowanym w Niemczech w Bruchsal – kontynuuje Frank Kleta. – Wszystkie urządzenia o większej mocy produkowane są w zakładach SEW-EURODRIVE w Brazylii lub w Chinach.

W przypadku reclaimera SR 900 P9 zastosowana została przekładnia planetarna serii XP230 o znamionowym momencie obrotowym wynoszącym 4000 kNm. Przed nią zainstalowana jest przekładnia stożkowo-walcowa serii X w rozmiarze 250. Obie przekładnie razem z silnikiem o mocy 1000 kW zamontowane są na ramie silnika. Układ napędowy uzupełnia hamulec oraz sprzęgło cierne dwustożkowe. Dodatkowo firma SEW zainstalowała instalację chłodzącą dla przekładni oraz ramię reakcyjne, które zostało wykonane zgodnie ze specyfikacją FAM. Gdyby okazało się, że moment jest zbyt duży, sprzęgło po stronie napędowej przekładni odcina strumień przenoszonej siły.

– Dzięki zastosowaniu dodatkowego czujnika poślizgu przy silniku jesteśmy w stanie wcześnie rozpoznać możliwe przeciążenie mechaniki i odpowiednio zareagować – wyjaśnia mgr inż. Pagels.



sew5



Wyzwanie logistyczne
Terminowa realizacja tak dużego zlecenia związana była z pokonaniem wyzwania logistycznego szczególnego rodzaju. Co do zasady duże przekładnie produkowane w zakładzie w Brazylii transportowane są do Bruchsal, gdzie wraz z przekładnią serii X są montowane na odpowiedniej ramie. Firma FAM zamówiła u brazylijskiego producenta silnik o mocy 1000 KW. Nietrudno się domyślić, że procedura celna – import do Europy oraz ponowny eksport do Ameryki Południowej – zajęłaby zbyt dużo czasu. Dlatego też SEW-EURODRIVE na zlecenie FAM dokonała kupna silnika w Brazylii. Frank Klein:

– Układ napędowy został skonstruowany i skompletowany w Brazylii, łącznie z eksploatacją próbną oraz odbiorem dokonanym w SEW-EURODRIVE Brasil Ltda. Z brazylijskiej fabryki został on przetransportowany do ostatecznego miejsca montażu w Chile, gdzie w kopalni odkrywkowej nastąpi końcowy montaż oraz pierwsze uruchomienie maszyny.



sew6



Udana współpracapomiędzy firmami FAM oraz SEW-EURODRIVE
Firma FAM współpracuje z SEW-EURODRIVE w zakresie przekładni standardowych już od wielu lat. Mgr inż. Volker Schulz, kierownik technicznego biura SEW-EURODRIVE w Magdeburgu, od przeszło 25 lat odpowiedzialny jest za obsługę firmy FAM. Również współpraca pomiędzy obiema firmami, obejmująca przekładnie przemysłowe, coraz bardziej się zacieśnia.

– To już trzecia maszyna górnicza, która została wyposażona w techniczne urządzenia firmy SEW – mówi Peter Kriependorf z działu zakupów firmy FAM. – Uwzględniając techniczne wymagania oraz aspekty gospodarcze i logistyczne, również w przypadku tego projektu zdecydowaliśmy się na zastosowanie przekładni przemysłowej marki SEW-EURODRIVE. Ważnym kryterium wyboru była obecność SEW w Ameryce Południowej.

Projekt na rzecz Radomiro Tomic realizowany był pod nadzorem działu HIS (Heavy Industrial Solutions) firmy SEW-EURODRIVE, obejmował wykonanie na zamówienie specjalnych konstrukcji. Jednostką odpowiedzialną za kontakt z klientem jest niemiecki podmiot SEW-EURODRIVE Germany. Jego dział wsparcia, Project Support Heavy Industrial Solutions, odpowiedzialny był za koordynację i realizację tego ambitnego przedsięwzięcia.

Pełna oferta przekładni przemysłowych SEW-EURODRIVE dostępna jest na stronie www.sew-eurodrive.pl.

Artykuł: materiały SEW-EURODRIVE
 

SEW-EURODRIVE Polska Sp. z o.o.
ul. Techniczna 5
92-518 Łódź
tel. 42-293 00 00
e-mail: sew@sew-eurodrive.pl
www.sew-eurodrive.pl

Reklama