Bezpiecznie, chociaż bez kierowcy. Rozwiązania z zakresu czujników i automatyki dla pojazdów AGV
Samojezdne wózki transportowe przejmują coraz więcej zadań logistycznych. Często działają w bezpośrednim sąsiedztwie ludzi, dlatego bezpieczeństwo funkcjonalne jest jednym z podstawowych wymogów ich użytkowania. Wymagana jest tutaj niezawodna baza danych do nawigacji, pozycjonowania, identyfikacji i – w razie potrzeby – wyzwalania obwodu bezpieczeństwa. Portfolio firmy Pepperl+Fuchs obejmuje liczne czujniki o różnych zasadach pomiaru, umożliwiające rozwiązywanie tych zadań w sposób dostosowany do konkretnych zastosowań. Kompaktowa konstrukcja i odpowiednie interfejsy ułatwiają wdrożenie i przesyłanie danych.
Niezawodne ultradźwięki dla bezpieczeństwa personelu
Autonomiczny ruch samojezdnych wózków transportowych musi być niezawodnie chroniony przed kolizją. Wymagane jest zastosowanie co najmniej jednego środka ochronnego zgodnego z PL d w głównym kierunku jazdy (do przodu) i co najmniej jednego zgodnego z PL c w kierunkach drugorzędnych (na boki i do tyłu). W zależności od rodzaju i miejsca przeznaczenia można zastosować czujniki o różnych zasadach pomiaru, takie jak czujniki optyczne lub ultradźwiękowe.
Nawet w niesprzyjających warunkach środowiskowych czujniki ultradźwiękowe dostarczają niezawodne sygnały, dzięki swojej konstrukcji. Miniaturowy czujnik odłączany od interfejsu sterowania umożliwia stosowanie systemu USi-safety nawet w ciasnych miejscach instalacji (np. na ramionach wózka widłowego). Specjalna konstrukcja przetwornika umożliwia pokrycie eliptycznego, trójwymiarowego pola dźwiękowego, zapewniając jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa.
Bezpieczne dokowanie z optycznymi złączami
Podczas automatycznego załadunku i rozładunku na stacjach transferowych tylko prawidłowy proces dokowania może zapewnić płynny i bezpieczny transport przewożonych towarów. Wymiana identyfikatorów pojazdów i stacji dokujących ze złączami danych typu DAD15 zapewnia niezawodną weryfikację pojazdu. Oferuje solidną alternatywę dla radiowych metod transmisji, łatwą do wdrożenia.
Optyczne złącza DAD15 są zamontowane zarówno w pojeździe (emiter), jak i w stacji (odbiornik) i podłączone do bezpiecznego sterownika. Dane identyfikacyjne są wymieniane dwukierunkowo za pomocą modulowanych impulsów świetlnych; po zakończeniu procesu dokowania następuje rejestrowane i raportowane potwierdzenie jego prawidłowego wykonania. Dane są monitorowane po obu stronach w bezpiecznym sterowniku pod kątem wiarygodności lub porównania krzyżowego i czasu cyklu. Krótki czas cyklu urządzenia umożliwia bardzo szybkie sprawdzenie funkcji bezpieczeństwa do poziomu PL d.
Precyzyjne pozycjonowanie z czytnikiem kodów
Precyzyjne dokowanie na właściwej stacji przeładunkowej można przeprowadzić za pomocą bezpiecznego systemu pozycjonowania PGV safe. Czujnik zamontowany w pojeździe wykorzystuje kod DataMatrix umieszczony na podłodze w celu wykrycia prawidłowego punktu transferu i dokładnej pozycji bezkontaktowej. Pozycjonowanie odbywa się z dokładnością do 0,2 mm.
System jest zarówno kompaktowy, jak i wytrzymały. Czujnik może być również stosowany w małych pojazdach AGV, a metalowa taśma kodowa jest niezwykle stabilna i trwała. Duże okno odczytu umożliwia przechwycenie większej części taśmy z kilkoma kodami w dowolnym momencie. Niezawodnie wykrywane są nawet uszkodzone lub zabrudzone pasy pasa ruchu. Odchylenia od torów można trwale korygować, wysyłając pozycję Y i kąt. System głowicy czytającej i kodu DataMatrix jest certyfikowany do poziomu SIL 3 i PL e.
LiDAR plus RFID do bezpiecznego wykrywania pozycji
Czujniki fotoelektryczne serii R2000 wykorzystują technologię impulsowego pomiaru odległości (Pulse Ranging Technology, PRT), zapewnia to niezwykle precyzyjne pomiary i krótki czas reakcji w różnych warunkach otoczenia i przy różnych obiektach. Skaner laserowy 2D z serii R2000 (czujnik 2D LiDAR) zapewnia dookolną widoczność dzięki kątowi pomiaru o wartości 360°. Pozwala precyzyjnie wykrywać krawędzie i małe obiekty z odległości od jednego milimetra.
W niektórych punktach i w wąskich gardłach - na przykład przy bramkach, stacjach przeładunkowych lub w wąskich korytarzach, pola ochronne skanera używanego do ochrony przed kolizją muszą być przełączane lub wyłączane, w przeciwnym razie zadziała obwód bezpieczeństwa. W tym celu norma 3691-4 wymaga określenia pozycji za pomocą PL d. Głowica odczytu/zapisu RFID na spodzie pojazdu wykrywa w takim miejscu transponder osadzony w podłodze. W ten sposób oprócz danych nawigacyjnych R2000 dostępna jest dodatkowa wartość pozycji. Porównanie krzyżowe w sterowniku zapewnia bezpieczną wartość pozycji, która spełnia wymagania PL d.
Firma Pepperl+Fuchs wspiera swoich klientów jako kompetentny partner we wszystkich kwestiach związanych z bezpieczeństwem funkcjonalnym – od opracowania indywidualnej koncepcji bezpieczeństwa do bezpiecznego rozwiązania szytego na miarę.
pepperl-fuchs.com/pr-usi-safety