Budowa tunelu kanalizacyjnego w Abu Zabi
W stolicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich, wyspiarskim mieście Abu Zabi, drążone są nowe tunele kanalizacyjne. Sięgają one nawet do 100 m w dół pod rozległą metropolią. Synchronicznie działające napędy NORD umożliwiają systemom dźwignicowym bezpieczne opuszczanie platform roboczych głęboko w dół szybów wejściowych oraz ponowne ich podnoszenie.
Zużycie wody w Emiracie Abu Zabi jest szokująco duże i wynosi 550 l dziennie na osobę. Przy dynamicznie rosnącej populacji metropolia rozpoczęła ostatnio budowę całkowicie nowego, nowoczesnego systemu kanalizacji i recyklingu ścieków o znacznie lepszej wydajności. Ten grawitacyjny system oparty na nowych tunelach głęboko pod ziemią ma zbierać wszystkie ścieki i dostarczać je do ogromnej stacji pomp na wybrzeżu. Mierzący od 4 do 5,5 m szerokości główny tunel programu Strategic Tunnel Enhancement Programme (STEP) docelowo będzie rozciągał się pod miastem i jego okolicami na obszarze 40 km. Po ukończeniu nowy system kanalizacji będzie w stanie usunąć 800 000 m³ ścieków dziennie.
Tunele pod silnie zurbanizowanym terenem są budowane metodą bezwykopową. Indyjskiemu producentowi dźwigów ElectroMech powierzone zostało zbudowanie i zainstalowanie dużych systemów suwnic przy kilku szybach wejściowych, gdzie można opuszczać i podnosić platformy robocze z personelem, maszynami i materiałami do tuneli i z powrotem na powierzchnię. Firma ElectroMech Material Handling Systems (India) Pvt. Ltd. założona w 1979 r. jest największym producentem systemów dźwigowych z dominującym udziałem rynkowym w Indiach. ElectroMech oferuje odpowiednie rozwiązania dla szerokiej gamy zastosowań w zakładach produkcyjnych i projektach infrastrukturalnych. Z siedzibą w Pune, firma produkuje szeroki asortyment systemów dźwignicowych i dźwigowych.
Dla głównych jak również dla pomocniczych zastosowań dźwignic w Abu Zabi firmy ElectroMech i NORD DRIVESYSTEMS wspólnie opracowały rozwiązania napędów oparte na motoreduktorach z przekładnią walcowo-stożkową. Przekładnie pracują ze sprawnością ponad 95 procent. Motoreduktory wykonane są w specjalnych obudowach typu UNICASE, odlanych z żeliwa szarego, które są wysoce wytrzymałe i zapewniają doskonałą ochronę przed trudnymi warunkami pogodowymi. Przy budowie tego tunelu precyzyjnie zsynchronizowane działanie par napędów NORD jest absolutnie kluczowe, ponieważ suwnice bramowe ElectroMech muszą w kilku szybach wejściowych opuścić platformy na głębokość 90 m.
Jeśli wziąć pod uwagę, że faza drążenia tunelu, od początku do końca, trwa co najmniej dwa lata, dźwignice te potrzebują bardzo mocnych napędów wymagających minimalnej konserwacji. Co więcej, działanie kilku napędów przydzielonych do tego samego dźwigu musi być idealnie zsynchronizowane, aby bezpiecznie zabierać ludzi, materiał i narzędzia na ruchomej platformie poruszającej się głęboko w dół i w górę, a motoreduktory pracujące w parach muszą zapewnić, że platforma przez cały czas znajduje się na równym poziomie. Klimat regionu Zatoki Perskiej, charakteryzujący się niezwykle wysoką temperaturą, jest następnym czynnikiem, który koniecznie trzeba było wziąć pod uwagę: cała technologia napędów musi być wystarczająco odporna, żeby wytrzymać takie warunki.
Każda suwnica wykorzystuje do podnoszenia dwa bębny. Każdy z nich jest wyposażony w motoreduktor, który jest połączony z falownikiem i nim sterowany. Wysoko sprawne motoreduktory z przekładnią walcowo-stożkową generują moc znamionową o wartości 110 kW i moment obrotowy 1200 Nm. Cały system został zautomatyzowany, aby osiągać idealną synchronizację działania dwóch bębnów dźwignicy głównej przy użyciu sygnałów enkodera. Muszą one działać w dokładnie taki sam sposób, aby zagwarantować, że platforma robocza w szybie wejściowym może być opuszczana i podnoszona bez żadnego przechyłu na jedną stronę.
Prawidłowe działanie z przechyłem o jedyne ±5° zapewniają falowniki NORD, które charakteryzują się technologią sterowania wektorowego, zapewniającą stałe prędkości przy zmiennych obciążeniach i bardzo duże momenty obrotowe przy rozruchu. To rozwiązanie, zawierające dwustopniowe motoreduktory z przekładnią walcowo-stożkową, jest najnowsze w serii wspólnych projektów podejmowanych przez NORD i ElectroMech. W ciągu kilku lat partnerstwa obie firmy wdrożyły znaczną liczbę rozwiązań napędowych dla różnych systemów dźwignicowych, zaprojektowanych indywidualnie dla każdego zastosowania.
NORD Napędy Sp. z o.o.
www.nord.com