Pokaż menu

Firmy z okładek

Firmy z okładek

 
  ptak warsaw expo   ebm papst ebm papst  
best crossbow deer hunting crossbow

Reklama

Współpraca

Innowacyjny system C-Lube, ponieważ nie musisz pamiętać o smarowaniu



Przyglądając się większości zakładów produkcyjnych, które wykorzystują technikę liniową, często można zaobserwować pracowników utrzymania ruchu ręcznie uzupełniających czynnik smarujący w prowadnicach maszyn. Dlaczego miałoby być inaczej? Niedosmarowane prowadnice mogą nadmiernie się zużywać, co prowadzi do problemów z wydajnością i do przedwczesnych awarii.


Ta pracochłonna metoda smarowania nie jest jednak tania. Szacujemy, że smarowanie ręczne może kosztować nawet 1000–2000 zł miesięcznie na maszynę, biorąc pod uwagę koszt samego smaru i zarobków pracownika. Ta wartość jednak nie odzwierciedla całkowitego kosztu smarowania. Wiele smarowniczek jest trudno dostępnych i wymaga zatrzymania maszyny, a nawet częściowego jej rozebrania.





Tak być nie musi. Istnieje wiele prowadnic liniowych, które zapewniają przynajmniej pewną wolność od rutynowych procedur smarowania. Określa się je jako „bezobsługowe” czy „samosmarujące”. Tego typu prowadnice z reguły mają tak zaprojektowaną konstrukcję, aby mieć możliwość mechanicznego zmagazynowania i dostarczania smaru przez określony czas. Pozwalają one w różnym stopniu ograniczyć lub nawet wyeliminować potrzebę uzupełniania czynnika smarującego.

W przeciwieństwie do zautomatyzowanych systemów smarowania, które mogą być skomplikowane i kosztowne, prowadnice bezobsługowe zwykle opierają się na prostych, zintegrowanych elementach mechanicznych umiejscowionych w wózku liniowym lub poza jego obrębem do przechowywania i aplikowania czynnika smarującego.

Różne podejścia do bezobsługowych prowadnic i łożysk liniowych istnieją już od wielu lat, ale nie wszystkie one są sobie równe. Niektórzy producenci koncentrują się na osiągnięciu jak najdłuższych okresów bezobsługowych. Inni skupiają się na zwartej konstrukcji, która w jak najmniejszym stopniu zwiększa rozmiar mechanizmu łożyskowania.

Prowadnice liniowe typu C-Lube firmy IKO mają unikalną konstrukcję, która łączy długą żywotność z kompaktowymi rozmiarami. Ten bezobsługowy system do zastosowań w różnego rodzaju prowadnicach liniowych – w tym w prowadnicach wałeczkowych, kulkowych i łożyskach liniowych – występuje w różnych postaciach. Rozmiary prowadnic, w których można zaimplementować system mają od 3 mm do 65 mm szerokości szyny, a zapewniają podstawową nośność statyczną na poziomie 768 000 N.


Rys. 1. Prowadnica liniowa wałeczkowa
Rys. 1. Prowadnica liniowa wałeczkowa


Pomimo zewnętrznych różnic w tych produktach, wszystkie wykorzystują opatentowany przez IKO Nippon Thompson polimer systemu C-Lube, który wytwarzany jest przez spiekanie drobnych cząsteczek proszku żywicy w elementy o kształcie tulei lub płytki. Detale ze spiekanej żywicy są porowate i dzięki efektowi kapilarnemu pory mogą wchłonąć duże ilości oleju smarującego.
W zależności od rodzaju prowadnicy liniowej elementy C-Lube są formowane w kształt płytki lub rurki i zabudowane w wózku. Podczas pracy z nasączonej wkładki uwalniany jest olej poprzez bezpośredni, ciągły kontakt z wewnętrznymi elementami tocznymi prowadnicy liniowej.


Rys. 2. Prowadnica liniowa kulkowa


Dzięki takiemu rozwiązaniu prowadnice liniowe typu C-Lube zapewniają bezobsługową pracę przez minimum 20 000 km lub do pięciu lat. W wielu przypadkach jest to tak naprawdę life time. Jednocześnie to innowatorskie rozwiązanie – w odróżnieniu od innych proponowanych na rynku – w żaden sposób nie wpływa na zwiększenie gabarytów prowadnicy.

Ponieważ wszystkie prowadnice C-Lube oferują ten sam okres bezobsługowej pracy, wybór między nimi sprowadza się jedynie do wymagań funkcjonalnych, takich jak rodzaj obciążenia i cykl pracy. Mając to na uwadze, zamieszczamy poniżej przegląd różnych wariantów zastosowań C-Lube.


Rys. 3. Łożysko liniowe kulkowe


Prowadnice liniowe wałeczkowe (rys. 1). Zaprojektowane do zastosowań wymagających najwyższej sztywności i odporności na obciążenia momentowe, prowadnice MX są wyposażone w wózek, który działa na zrównoważonym zestawie czterech rzędów wałeczków. W prowadnicach wałeczkowych element C-Lube ma kształt płytki umieszczonej tuż za zgarniaczem końcowym wózka.
Prowadnice liniowe kulkowe (rys. 2). Najbardziej popularne prowadnice, w których kulki poruszają się w obiegu zamkniętym, przenosząc obciążenia z wózka na stalową szynę. Dzięki technologii C-Lube od IKO prowadnice ML/MH nabierają nowego charakteru. Kulki toczą się przez tuleję wykonaną z materiału C-Lube, powlekając się cienkim filmem olejowym, który później przenoszony jest na bieżnie szyny. Przez cały czas kulki i szyna pozostają wolne od bezpośredniego kontaktu metal do metalu dzięki warstwie smarnej.
Łożyska liniowe kulkowe (rys. 3). Prowadnice C-Lube typu MAG zawierają wewnętrzny impregnowany olejem element w kształcie podłużnej płytki. Podczas pracy płytka pozostawia cienki film olejowy na kulkach, co równocześnie pozwala na zabezpieczenie bieżni wałka wielowpustowego.


www.ikont.eu


Reklama