Pokaż menu

Firmy z okładek

Firmy z okładek

 
  ptak warsaw expo   ebm papst   
best crossbow deer hunting crossbow

Reklama

Współpraca

Interesujące fakty o reduktorach walcowo-stożkowych


Przekładnia to układ zazębiających się kół zębatych, które przenoszą napęd. Istnieje wiele sposobów ich klasyfikowania, a co za tym idzie, wiele rodzajów. Jednym z najbardziej znanych są przekładnie stożkowe, które swoją nazwę wzięły od wykorzystywanych kół zębatych o kształcie stożka. Mają one długą i fascynującą historię, sięgającą czasów starożytnych, a obecnie znajdują szerokie zastosowanie w różnych gałęziach przemysłu.
 

Pierwsze koła zębate były wykonane z drewna, a przymocowane kołki pełniły funkcję zębów. Starożytni Grecy używali metalowych kół zębatych – Arystoteles wspomina o nich w swoich dziełach. Jednak te wczesne koła zębate były głównie proste, ponieważ brakowało wiedzy do projektowania i wytwarzania złożonych kształtów. Leonardo da Vinci, włoski renesansowy geniusz, w swoich szkicach technicznych z XV wieku szczegółowo przedstawił przekładnie stożkowe, pokazując ich potencjał do zmiany kierunku ruchu obrotowego. Jednak dopiero w XVIII wieku, w dobie rewolucji przemysłowej, przekładnie stożkowe stały się nieodzownym elementem maszyn i urządzeń przemysłowych. W 1874 roku William Gleason wynalazł i opatentował strugarkę do kół zębatych stożkowych. Wraz z rozwojem inżynierii mechanicznej, przekładnie stożkowe zyskały na znaczeniu, stając się kluczowym elementem napędów mechanicznych.



Reduktor to rodzaj przekładni, której człon napędzany ma mniejszą prędkość niż człon napędzający. Prędkość jest więc przez nie redukowana, a obrotowy jest zwiększany. Reduktory walcowo-stożkowe należą do grupy reduktorów kątowych. Oznacza to, że wał napędowy i wyjściowy są ustawione względem siebie pod kątem zazwyczaj prostym. Stopień reduktora to para zazębiających się kół w jego wnętrzu. Stopień stożkowy składa się z zębnika stożkowego i koła stożkowego (często koła talerzowego). W przemysłowej technice napędowej reduktory walcowo-stożkowe zawsze są reduktorami wielostopniowymi. Zazwyczaj przełożenia na każdym stopniu wynoszą od 1:1 do 1:10. Na każdym stopniu osiąga się wysokie sprawności od 96% do 98%.



Motoreduktory (zespoły łączące przekładnię z silnikiem) walcowo-stożkowe oferują wiele korzyści i są one idealnym wyborem dla różnych zastosowań przemysłowych. Charakteryzują się one wysoką sprawnością i trwałością. Dzięki precyzyjnej konstrukcji zębów walcowych i stożkowych zapewniają płynne przenoszenie mocy przy minimalnych stratach energii. Ich kompaktowa budowa umożliwia łatwą integrację z istniejącymi systemami, co jest szczególnie ważne w ograniczonych przestrzeniach przemysłowych.

NORD DRIVESYSTEMS jest jednym z wiodących producentów motoreduktorów walcowo-stożkowych, oferując zaawansowane technologicznie rozwiązania, które spełniają najwyższe standardy przemysłowe i znajdują szerokie zastosowanie w różnych gałęziach przemysłu. Sprawdzają się od kilkudziesięciu lat w przenośnikach taśmowych w intralogistyce, przemyśle spożywczym czy opakowaniowym. Klasyczna wersja w jednoczęściowym korpusie Unicase oferuje zakres momentu obrotowego od 180 do 50 000 Nm. Jeszcze bardziej zoptymalizowaną wydajność posiadają systemy napędowe NORDBLOC.1 z korpusem wykonanym z odlewanego ciśnieniowo aluminium o dużej wytrzymałości. Serię SK 930072.1 – SK 93772.1 dedykowano do zastosowań zmywalnych, np. w przemyśle spożywczym ze względu na gładki, łatwy w czyszczeniu korpus. Z kolei serię przekładni przemysłowych MAXXDRIVE wyróżnia wysoka obciążalność, duże momenty obrotowe i niski poziom hałasu. Ich momenty obrotowe do 260 000 Nm i moc do 4000 kW zapewniają niezbędny napęd podczas pracy z dużym obciążeniem, np. w przenośnikach taśmowych, mieszarkach, mieszadłach, wytłaczarkach, bębnach lub młynach.



Spektakularne aplikacje z napędami stożkowymi NORD znajdziemy w Niemczech i Chinach. Dla centrum logistycznego DHL na lotnisku Kolonia/Bonn wybrano system napędowy LogiDrive, czyli połączenie silnika z magnesami trwałymi IE4, reduktora walcowo-stożkowego oraz decentralnej przetwornicy częstotliwości NORDAC LINK. Hub zajmuje halę o powierzchni 12 000 m2, a jego wydajność wynosi 10 000 przesyłek na godzinę. Cały system ma budowę modułową, dzięki czemu wszystkie komponenty techniki napędowej mogą być konserwowane indywidualnie. Pracuje to łącznie 800 napędów i 268 silników autonomicznych Nord. Port w Wugang w Chinach jest głównym terminalem przeładunkowym WISCO (Wuhan Iron and Steel Group Corporation) i oferuje zdolności przeładunkowe do 15 milionów ton rudy rocznie. Trzy potężne chwytaki rozładowujące pracują w doku dla statków o wyporności 300 000 ton napędzają 72 trzystopniowe przekładnie stożkowe. Kolejne 72 przekładnie pracują w zwałowarkach. Zastosowane motoreduktory mają wytrzymałe, uszczelnione przed wnikaniem wilgoci i wyposażone w komponenty odporne na korozję, korpusy do użytku w warunkach środowiska morskiego.

Motoreduktory walcowo-stożkowe są kluczowym elementem nowoczesnych systemów napędowych. Ich rozwój przyczynił się do znacznego zwiększenia efektywności i niezawodności w różnych gałęziach przemysłu. Zachęcamy do bliższego zapoznania się z ofertą NORD i odkrycia, jak innowacyjne rozwiązania mogą przyczynić się do sukcesu Waszych projektów.



NORD Napędy Sp. z o.o.
Zakrzów 414, 32-003 Podłęże
tel. 12 288 99 00
fax 12 288 99 11
biuro@nord.com
www.nord.com


 

Reklama