Optymalizacja napędu przenośników z wykorzystaniem motoreduktorów Rossi
Firma Rossi już od blisko 70 lat dostarcza rozwiązania napędowe dla najbardziej wymagających zastosowań przemysłowych. Oferta obejmuje bardzo szeroki asortyment przekładni, silników i motoreduktorów, zawarty w 17 katalogach produktowych.
Jedną z wiodących grup produktowych Rossi są przekładnie walcowe płaskie oraz walcowo-stożkowe serii G.
W stosunku do wyrobów konkurencji wyróżniają się one zwartą budową, uniwersalnym korpusem oraz najlepszym na rynku stosunkiem przenoszonych momentów obrotowych do masy napędu.
Najważniejsze cechy konstrukcyjne:
- uniwersalne wykonanie do montażu łapowego lub kołnierzowego, dzięki czemu taki sam napęd można zamocować w pozycji normalnej lub odwróconej, a także po lewej lub po prawej stronie maszyny – co ułatwia unifikację napędów). Cecha ta została z powodzeniem wykorzystana na prezentowanym poniżej przykładzie;
- sztywny korpus monolityczny (monoblok) wykonany z żeliwa dla wszystkich wielkości mechanicznych;
- w przypadku motoreduktorów – silniki kołnierzowe wg standardu IEC, co daje prosty montaż oraz ułatwiony późniejszy serwis napędów;
- relatywnie lekkie korpusy, wzmocnione wewnętrznym ożebrowaniem.
Katalog obejmuje ponadto szereg dodatkowych opcji: jak np. akcesoria, specjalne opcje wyjścia, wzmocnione powłoki lakiernicze, wykonania do niskich temperatur, do otoczenia silnie zapylonego czy też strefy ATEX. Istnieje również możliwość wykonań pozakatalogowych.
Rys. 1. Ciężki przenośnik samobieżny – w trakcie przejazdu oraz gotowy do pracy
Ciekawym zastosowaniem motoreduktorów stożkowo-walcowych Rossi są napędy ciężkich samobieżnych przenośników taśmowych. Przenośniki te zaprojektowano jako jednostki mobilne, mogące funkcjonować również jako przenośniki zakrężne, o zmiennym kącie nachylenia oraz płynnie regulowanej długości. Koncepcję tę zrealizowano jako de facto dwa sprzężone ze sobą przenośniki na wspólnym podwoziu, z przesypem pośrednim. Wysuw dolnego przenośnika realizowany jest z wykorzystaniem wolnoobrotowego napędu Rossi (motoreduktor planetarny serii EP), co gwarantuje niezawodność przy zachowaniu kompaktowych gabarytów jednostki napędowej.
Ważnym aspektem przy projektowaniu maszyny było zachowanie sztywności oraz stabilności konstrukcji przy możliwie najniższej masie. Kluczową kwestią była również masa napędów, których instalacja na końcu wyniesionego wysuwnego modułu przenośnika generuje znaczne obciążenia oraz siły gnące. Dla zachowania stabilności konstrukcji oraz ograniczenia sił skrętnych producent maszyny zdecydował się na napęd w układzie podwójnym (tzw. dual-drive).
Rys. 2. Motoreduktory Rossi wykorzystane w układzie podwójnym
Niezwykle przydatne okazały się tutaj rozwiązania oferowane przez Rossi, a ściślej motoreduktory kątowe serii G, posiadające zwarte gabaryty oraz bardzo dobre parametry pracy przy relatywnie niskiej masie – najniższej w stosunku do przenoszonego momentu obrotowego spośród rozwiązań napędowych wiodących producentów. Co więcej, symetryczne korpusy przekładni przyniosły jeszcze jedną korzyść: IDENTYCZNE jednostki zastosowano zarówno po stronie lewej, jak i prawej (łącznie 4 × napęd 30 kW). Wszystkie jednostki zostały też wyposażone w blokadę ruchu powrotnego, tzw. back-stop.
Pełna unifikacja napędów dała korzyści zarówno producentowi maszyny (prostszy montaż, ograniczenie ryzyka ewentualnej pomyłki), jak i użytkownikowi (potrzebna tylko jedna jednostka serwisowa napędu).
Rys. 3. Napędy Rossi w układach podwójnych na przenośnikach taśmowych
To wygodne konstrukcyjnie rozwiązanie, w pełni sprawdza się również od strony użytkowej. Stąd też producent urządzenia stosuje je również w przypadku innych rodzajów przenośników o mocach od 2 × 22 kW do 2 × 75 kW.
Rozwiązania napędowe Rossi sprawdzają się podczas wieloletniej eksploatacji w różnorodnych, często bardzo wymagających zastosowaniach w Polsce i na świecie. W powiązaniu z konkurencyjnymi parametrami technicznymi oraz wysoką jakością wykonania, popartą trzyletnią gwarancją producenta, stanowi to najlepszą rekomendację dla ich stosowania.
Zapraszamy do współpracy!
www.rossi.com