Pokaż menu

Firmy z okładek

Firmy z okładek

 
ptak warsaw expo ebm papst   
best crossbow deer hunting crossbow

Reklama

Współpraca

Przekaźniki – ważny element w transporcie szynowym




Gdy wsiadamy do pociągu lub powierzamy nasze towary do przewiezienia taborem kolejowym, mamy nadzieję, że nie tylko dotrzemy z punktu A do B, ale też że podróż przebiegnie sprawnie, bez niedogodności i awarii. Sam tabor kolejowy to tylko część układanki kolejowego systemu. Przecież kolej to też zarządzanie taborem, cała sieć rogatek, szlabanów i innych urządzeń pomocniczych oraz budynki dworców wraz z całą infrastrukturą. Wszędzie tu potrzebna jest niezawodna automatyka, która zadziała w trudnych warunkach, gwarantując bezpieczeństwo pasażerom i pracownikom.


Rozwiązania kolejowe o podwyższonym reżimie
Przekaźniki w kolejnictwie podlegają znacznie wyższym standardom wykonania niż w przemyśle. Znacznie szerszy zakres zadziałania, odporność na wstrząsy i wibracje, praca w szerszym zakresie temperatur i wilgotności to główne cechy wyróżniające wykonania kolejowe. Równie ważnym aspektem tych wykonań jest wysoka odporność na temperaturę i płomienie.

Charakterystyka odporności materiałów na ogień
Przekaźniki wraz z gniazdami i akcesoriami są produkowane z użyciem specjalnych materiałów izolacyjnych spełniających wymogi R26 odporności na ogień zgodnie ze standardem EN 45545-2 +A1:2016 dla produktów z kategorii EL10. Wymóg R26, dla poziomów niebezpiecznych HL1 do HL3, jest zgodny z klasą V0 dla pionowych prób palności zgodnie z EN 60695-11-10.





Cechy mechaniczne i klimatyczne
Odporność na wibracje i wstrząsy przekaźników oraz gniazd i akcesoriów jest zgodna z zaleceniami normy EN 61373 dla kategorii 1, klasy produktów B. Odporność na temperaturę oraz wilgotność jest zgodna z zaleceniami normy EN50155, klasy TX (dla gniazd i przekaźników) lub klasy T1 (dla przekaźników czasowych i nadzorczych).

Dbałość tkwi w szczegółach
Projektanci kolejowi to specjaliści, którzy nie mogą opierać się tylko na znajomości norm. Wiedzą oni, że od ich decyzji zależy nie tylko płynność ruchów, ale często również ludzkie bezpieczeństwo, a to jest bezcenne – dlatego nie mogą pozwolić sobie na błąd wynikający z niewiedzy. Sam dobór przekaźników do aplikacji kolejowej jest sztuką opartą na wieloletnim doświadczeniu projektantów i zdobytej wiedzy. Firma Finder, proponując przekaźniki do kolejnictwa, przygotowała obszerny materiał pomocniczy w postaci katalogu ze szczegółowymi opisami technicznymi (do pobrania tutaj).

Warto też wiedzieć, jak rozpoznać na pierwszy rzut oka przekaźniki do kolejnictwa włoskiego producenta.


Główne różnice to:
  • Wykonanie obudowy. Obudowa przekaźnika w wykonaniu kolejowym nie jest transparentna. To warunek konieczny w celu spełnienia wymagań dotyczących palności.
  • Kolor gniazda. Gniazdka przekaźników również są w kolorze szarym, co odbiega od klasycznego niebieskiego koloru identyfikującego gniazda produkcji Finder dedykowane do automatyki przemysłowej.

Bardzo ważnym czynnikiem wyróżniającym jest kod produktu zakończony literą „T”, która informuje o wykonaniu kolejowym przekaźnika.


Szybko i wygodnie – nie znaczy gorzej
Prefabrykacja w przemyśle kolejowym zawsze cechowała się bardzo restrykcyjnym podejściem do standardów, dlatego często była mozolna i wymagała poświęcenia wiele czasu. Teraz wykonawcy, przygotowując urządzenia, mogą liczyć nie tylko na wysoki standard wykonania, ale też na ułatwienie i przyspieszenie prac dzięki technologii push-in. Szereg proponowanych przez Finder gniazd do przekaźników pozwala na wybór typu zacisku między tradycyjnymi zaciskami śrubowymi i coraz bardziej lubianymi przez prefabrykatorów zaciskami push-in. Doskonałym przykładem takiego rozwiązania jest seria 39 – modułowych przekaźników interfejsowych 6A.





Cechy produktu – zaciski push-in (rys. 1)

Zaciski push-in zapewniają szybki montaż kabli lub końcówek kablowych w terminalach poprzez wciśnięcie (A). Zacisk w celu wyjęcia przewodu można otworzyć, przyciskając przycisk za pomocą śrubokrętu lub palca (C). Gdy zastosowana jest linka, konieczne jest użycie przycisku zarówno przy odłączaniu (C), jak i podłączaniu (B). W każdej chwili można sprawdzić połączenie za pomocą próbnika 2 mm, korzystając z otworu kontrolnego (D).

Niech szlag trafi bezpiecznik (a nie przekaźnik)!
Jeśli już mowa o wygodzie, należy nadmienić również o ciekawych rozwiązaniach ułatwiających serwisowanie urządzeń. Takim rozwiązaniem jest na przykład możliwość zastosowania/zastąpienia w gniazdach serii 39 modułów bezpiecznikowych, które chronią przekaźnik tradycyjnym bezpiecznikiem topikowym, umieszczonym w specjalnej „kieszonce” wpinanej bezpośrednio w gniazdo.





Czas pod kontrolą

Niewątpliwie równie ciekawym i praktycznym rozwiązaniem jest seria 86. Są to moduły czasowe o kompaktowych rozmiarach, dedykowane do gniazd przekaźnikowych. Dzięki zastosowaniu tych elementów w prosty sposób zmienić można tradycyjny przekaźnik w przekaźnik czasowy. To rozwiązanie jest dużym ułatwieniem i oszczędnością czasu i pieniędzy – wystarczy bowiem podczas prac serwisowych wymienić przekaźnik, a funkcje nastaw czasowych nadal pozostają niezmienione. Przy doborze modułów należy jednak pamiętać o odpowiednim doborze komponentu do gniazda – tu znów odeślemy Państwa do przygotowanego materiału.

Oczywiście dla osób, które chcą zastosować typowy przekaźnik czasowy w tradycyjnej formie, Finder przygotował rozwiązanie. Wystarczy sięgnąć po produkty Serii 80, która zawiera modułowe przekaźniki czasowe 8-16 A.

Pozytywne wymuszenie
Jak ważne jest zastosowanie elementów, które zadziałają w każdych warunkach, nie musimy tłumaczyć. W różnych rozwiązaniach dla taboru kolejowego i innych urządzeń infrastruktury ważne jest sygnalizowanie stanu urządzeń. Najlepszym przykładem będą sygnały otwartych drzwi – w tym celu stosowane są przekaźniki z wymuszonym prowadzeniem zestyków 6A serii 7S.
Proponowane dla kolejnictwa produkty to typ 7S.12 – z dwoma zestykami, typ 7S.14 z 4 zestykami oraz 7S.16 z 6 zestykami. Każdy z tych produktów umożliwia montaż na szynę DIN 35 mm, wyposażony jest w LED-owy wskaźnik zadziałania i dostępny jest w wersjach AC i DE – o poszerzonym zakresie zadziałania.

Wymienione powyżej produkty to tylko część z gamy dedykowanych przekaźników kolejowych FINDER. Producent ze swoją szeroką siecią dystrybucji dostarcza swoje przekaźniki na całym świecie. Wybierając do swojego projektu elementy tej włoskiej marki, zyskujecie pewność, że serwis i wymiana przekaźników przeprowadzone będą bezproblemowo w najdalszych zakątkach globu.

Zachęcamy do zapoznania się z katalogiem producenta, gdzie znajdą Państwo obszerne informacje techniczne, nie tylko ułatwiające projektowanie, ale też serwis i codzienne zastosowanie.

Ponadto należy nadmienić, że firma Finder w swoim portfolio posiada wiele produktów do rozwiązań przemysłowych i automatyki budynkowej – takie, jak zegary astronomiczne, czujniki ruchu i obecności, inteligentne liczniki energii oraz wiele innych, które wpisują się w aktualny trend dbałości o środowisko i oszczędności energii elektrycznej.


FINDER Polska Sp. z o.o.
ul. Logistyczna 27
62-080 Sady
tel. 61 865 94 07
fax 61 865 94 26
e-mail: finder.pl@findernet.com
www.facebook.com/finderpolska/


Reklama