Za nami pierwsza konferencja „Maszyny i napędy elektryczne 2024 – spotkanie profesjonalistów
Za nami pierwsza konferencja „Maszyny i napędy elektryczne 2024 – spotkanie profesjonalistów i ekspertów”
Wzięło w niej udział ponad 100 przedstawicieli firm współpracujących ze spółką z Dąbrowy Górniczej, przedstawiciele uczelni technicznych oraz Sieci Badawczej Łukasiewicz.
Wiceprezes Zarządu „Centrum Łukasiewicza” Wiesław Skwarko i Prezes Zarządu DFME „DAMEL” S.A. Leszek Stokłosa
Prezes Zarządu DFME „DAMEL” S.A. Leszek Stokłosa
Przypomnijmy, że napędy elektryczne odgrywają kluczową rolę na rynku europejskim, a ich znaczenie rośnie wraz z zapotrzebowaniem na technologie energooszczędne: efektywne energetycznie i przyjazne dla środowiska. Ponadto zapewniają one wysoce wydajny proces produkcyjny przy niskich kosztach. W 2022 r. wartość rynku napędów elektrycznych szacowano na 330 – 400 mln zł, a silników – na 350 – 420 mln zł.
– To była okazja do rozmowy z przedstawicielami firm, z którymi Damel współpracuje od lat i którzy byli współuczestnikami przełomów technologicznych, jakie były kamieniami milowymi naszej historii – powiedział Robert Tomaszewski, wiceprezes zarządu. – Mam tu na myśli zarówno uruchomienie produkcji silników z przemiennikami częstotliwości, jak i silników z wirnikami z magnesami trwałymi, czy też tych zintegrowanych z przemiennikami na 3300 V. Nie zapominamy też o silnikach ze stopniem ochrony IP 67 i IP 68. Wdrażaliśmy te rozwiązania właśnie w tych zakładach. Można powiedzieć, że nasi goście reprezentowali naszą współczesną historię technologiczną – wyjaśnia R. Tomaszewski i dodaje: – To najlepsze grono, żeby rozmawiać także o przyszłości i zmieniających się oczekiwaniach przemysłu.
Wiceprezes Zarządu DFME „DAMEL” S.A. Robert Tomaszewski
Dyrektor Rozwoju DFME „DAMEL” S.A. Artur Polak
W zamierzeniu organizatorów najważniejszym celem konferencji było omówienie współczesnych trendów w konstrukcjach maszyn i napędów elektrycznych, kwestii ich projektowania, doboru nowoczesnych materiałów konstrukcyjnych i wykorzystywanych narzędzi obliczeniowo-symulacyjnych. – Mówiono również o doświadczeniach i dorobku projektantów i konstruktorów z jednej strony oraz użytkowników z drugiej – dodaje Artur Polak, dyrektor Działu Rozwoju Damel SA.
Referaty, które zostały zaprezentowane podczas konferencji „Maszyny i napędy elektryczne 2024 – spotkanie profesjonalistów i ekspertów” skupiały się na realnych przypadkach, z którymi uczestnicy mieli do czynienia w eksploatacji silników i napędów elektrycznych. Rozmawiano o tym w jaki sposób można rozwiązywać najbardziej złożone problemy i dlaczego właśnie w przemyśle silnik elektryczny jest niejednokrotnie najlepszym spośród dostępnych rozwiązań.
Uczestnicy podkreślali, że rynek napędów elektrycznych ma przed sobą przyszłość, chociaż czekają go prawdziwe przełomy technologiczne: od modernizacji sterowania lub zastosowania jego lepszej wersji, co przyniesie oszczędności, przez nowe materiały do produkcji samych silników aż do zmiany rozmiaru wykorzystywanego silnika. Konferencja była naszą odpowiedzią na toczące się w branży dyskusje – podsumowuje Robert Tomaszewski.
Jak już wspomniano, DFME Damel pokusiła się o zorganizowanie po raz pierwszy konferencji naukowo-technicznej „Maszyny i napędy elektryczne MiNE”. Konferencja odbyła się w dniach 16 – 18 października 2024 r. w Zawierciu w hotelu Villa Verde. Program naukowo-techniczny konferencji przygotował dr inż. Artur Polak, a sprawy organizacyjne prowadziła Anna Kiszka. Część programowa konferencji obejmowała 20 referatów prezentowanych w trzech sesjach. Program konferencji był oryginalny, obejmował referaty naukowo-techniczne i technologiczne oraz przedstawianie nowych rozwiązań maszyn roboczych napędzanych silnikami elektrycznymi.
W radzie programowej konferencji zgodzili się zasiąść m.in.: prof. dr hab. inż. Maria Dems, prof. dr hab. inż. Tadeusz Glinka, prof. dr hab. inż. Jan Zawilak, dr inż. Anna Firych-Nowacka i dr inż. Jacek Dziura.
Przedstawione referaty, to:
- Klient w centrum uwagi. Indywidualne podejście w praktyce (R. Tomaszewski z DFME Damel);
- Nowe kierunki rozwoju DFME Damel S.A. (P. Antosik);
- Współpraca Famuru z Damelem na przestrzeni lat. (M. Daraż z firmy Famur).
Referaty naukowo-techniczne i technologiczne objęły tematykę:
- Silniki z magnesami trwałymi (P. Antosik z DFME Damel);
- Projekt generatora do małej turbiny wiatrowej (M. Lefik, A. Firych-Nowacka z Politechniki Łódzkiej);
- Wpływ technologii wykrawania blach na straty i sprawność silnika indukcyjnego (M. Dems, K. Komęza z Politechniki Łódzkiej);
- Wpływ obudowy żeliwnej oraz wału na rozkład pola magnetycznego i dodatkowe straty mocy w silniku indukcyjnym (M. Dems, K. Komęza z Politechniki Łódzkiej);
- Silniki indukcyjne, mocowanie pakietu blach wirnika z uzwojeniem prętowym (T. Glinka, S. Gawron, T. Wolnik z Łukasiewicz – GIT);
- Jak ANSYS MotorCAD może zoptymalizować i usprawnić proces projektowania obrotowych maszyn elektrycznych (P. Sadowski, G. Woźniak z firmy MESCO);
- Wyznaczanie oporów przepływów czynnika chłodzącego w układzie chłodzenia (M. Zawartka z DFME Damel.);
- Dylemat – remontować czy wymieniać silniki elektryczne? (A. Polak z DFME Damel).
Prezentowanie nowych maszyn roboczych napędzanych silnikami elektrycznymi DFME Damel:
- Elektryczna platforma gąsiennicowa (J. Rduch, P. Jureczko z firmy Famur);
- Kombajn chodnikowy TR-2000 i automatyzacja (Ł. Blicharski z firmy Famur);
- System transportu spągowego FRTS-900 (P. Para z firmy Famur);
- Automatyzacja ściany, automatyczny kompleks ścianowy (K. Bartodziej z firmy Famur);
- Nowe rozwiązania MARAT w napędach maszyn produkcyjnych (R. Nowak, J. Godziek z firmy MARAT).
Cztery referaty są o tematyce pokrewnej do napędów elektrycznych. Jeden dotyczy doboru kabli z ekranami pojedynczym i podwójnym, w przypadku silników zasilanych z falowników, z uwagi na kompatybilność elektromagnetyczną jest to problem istotny. Drugi referat dotyczy symetryzacji sieci elektrycznej średniego napięcia, co dla sieci dołowej w kopalniach jest niejednokrotnie problemem. Następne dwa referaty dotyczą pracy łożysk i degradacji smaru. Omawiane problemy, w referatach o tytułach podanych poniżej, w dużym stopniu determinują niezawodną pracę silników elektrycznych.
- Optymalizacja doboru kabli falownikowych a wymagania EMC w Dyrektywie Maszynowej UE (A. Bock z Helukabel);
- Ograniczenie skutków działania pojemnościowej asymetrii doziemnej w kompensowanych sieciach SN (J. Dziura, M. Skowron z firmy TRAFTA);
- Wpływ warunków pracy węzła łożyskowego na przykładzie silnika SP3o 710Y-8Ef (P. Bogucki z DFME Damel);
- Wspomaganie komputerowe analizy możliwych przyczyn awarii węzła łożyskowego silnika indukcyjnego chłodzonego wodą (P. Bogucki z firmy DFME Damel).
Konferencja była spotkaniem pracowników przemysłu i nauki, których reprezentowali pracownicy Łukasiewicz – Górnośląski Instytut Technologiczny i Politechniki Łódzkiej. W spotkaniu wziął też udział Wiesław Skwarko, wiceprezes zarządu Centrum Łukasiewicza (Łukasiewicz Sieć Badawcza).
Ciekawą prezentację pokazali studenci AGH, laureaci konkursu INNOWACJE W PRZEMYŚLE, przedstawiając bolid wodorowy swojej konstrukcji. Konferencji towarzyszyły m.in. spotkania kuluarowe oraz prezentacje firm dostarczających materiały i podzespoły dla przemysłu elektromaszynowego.