Pokaż menu

Archiwum

Firmy z okładek

HF Inverter SEW-EURODRIVE

Reklama

Współpraca

Archiwum - numer 12/2001

Napędy i Sterowanie
numer 12/2001


Irena Brol, Jacek Kęsy
Program produkcji Sumitomo Cyclo Drive
Historia produktu SUMITOMO CYCLO EUROPE jest stosunkowo krótka, sięga bowiem roku 1931, kiedy to inżynier Lorenz Braren wdrożył do produkcji swą ideę przekładni cykloidalnych, zakładając fabrykę CYCLO GmbH. Już w 1935 roku nastąpił pierwszy kontakt CYCLO GmbH z Sumitomo Heavy Industries, który doprowadził po latach do pełnego powiązania firm, przyczyniając się do wniesienia istotnego wkładu w rozwój najnowocześniejszej technologii napędów mechanicznych. U podstaw rynkowego sukcesu produktów SCE leżą, sięgające swą tradycją XVII wieku, fundamenty zasad postępowania Sumitomo.

***
Przemiennik częstotliwości 8200 smd 0,25-2,2 kW, 230 V
Przemienniki częstotliwości firmy Lenze, służące do elektronicznej regulacji prędkości obrotowej napędów, znajdują zastosowania w wielu różnych branżach. Przemiennik częstotliwości 8200 smd - nowy członek wypróbowanej serii 8200 - spełnia wymogi związane ze standardowymi zastosowaniami dzięki: - łatwej regulacji prędkości obrotowej; - funkcjom takim, jak przyspieszenie, zwalnianie, zmiana kierunku obrotów; funkcjom zabezpieczającym.

***
Zbigniew Pawelski, Sebastian Wittich
Badania symulacyjne konwencjonalnego układu napędowego autobusu miejskiego
Program symulacyjny zbudowano przy wykorzystaniu nakładki Simulink do programu MATLAB. Nakładka ta stanowi wygodny, interaktywny interfejs graficzny do projektowania i badania ciągłych, dyskretnych i mieszanych układów regulacji i sterowania. Układ napędowy można uznać za idealny przykład takiego układu sterowania. Badania symulacyjne konwencjonalnego układu napędowego autobusu miejskiego IKARUS 266 przeprowadzono dla trzech sposobów pracy: "dynamicznego" - jazda z maksymalnym przyspieszeniem, "ekonomicznego" - jazda z najniższym przebiegowym zużyciem paliwa, "ekologicznego" - jazda z najniższą emisją toksycznych składników spalin.

***
NAPĘDY I FALOWNIKI FIRMY STOBER W TWOJEJ AUTOMATYZACJI
Niemiecka Firma STÖBER powstała w 1934 r. w Pforzheim. Swoją pierwszą przekładnię opatentowała w roku 1943, a była to przekładnia bezstopniowa z bezstopniową regulacją prędkości obrotowej, która znajduje zastosowania do dnia dzisiejszego. Po wariatorach przyszedł czas na przekładnie MGS walcowe, ślimakowe, płaskie i stożkowe z motoadapterami. Wszystkie przekładnie są w wykonaniu modułowym i odznaczają się dużą niezawodnością, cichą pracą i precyzyjnym działaniem.

***
Marek Narewski
Hemetyczne złącza elektryczne SUBCONNŽ
Złącze hermetyczne SUBCONNŽ od chwili pojawienia się na rynku stało się szeroko znanym standardem we wszelkich zastosowaniach morskich i podwodnych. Historia złącza sięga roku 1978, kiedy to firma MacArtney A/S zawarła z firmą Loop Valley Machining and Manufacturing umowę o wyłączności na marketing oraz sprzedaż tych złączy na całym świecie. Do dnia dzisiejszego wyprodukowano ponad 800 000 sztuk różnego typu złączy. Od chwili jego opracowania z niewielkiego asortymentu rozwinęła się cała rodzina złączy różniących się kształtem, ilością styków, sposobem mocowania itp.

***
Radosław Dzik
HIPERDRIVEŽ - Zintegrowany napęd z pozycjonowaniem absolutnym
Z nowym, zintegrowanym systemem napędowym HIPERDRIVEŽ firma Stegmann wychodzi naprzeciw zwiększającym się wymaganiom klientów w zakresie elastyczności (uniwersalności) zastosowań, zredukowania terminów dostaw, ilości poddostawców, cen, kompletności systemu napędowego.

***
Marcin Jaczewski
Sterowniki ruchu Mitsubishi Electric są jak 32-osobowa orkiestra symfoniczna
Technologia sterowników ruchu staje się coraz bardziej popularna; zastosowane tam innowacyjne rozwiązania są już we wszystkich rodzajach automatyki przemysłowej i coraz więcej aplikacji przemysłowych adaptowanych jest do nowoczesnej technologii sterowania ruchem. Producenci maszyn i użytkownicy zdali sobie sprawę z tego, że inteligentne sterowanie ruchem daje dużo większą elastyczność, czyni urządzenie bardziej wydajnym i zwiększa możliwości linii produkcyjnych. Zmniejsza to naturalnie czas produkcji, dając producentom dodatkową przewagę na wymagającym rynku.

***
Piotr Merwart
Instalacje automatyki w Polsce: Modernizacja pieca w Metalodlew SA Kraków
Pęknięcie serca wawelskiego dzwonu Zygmunta zauważono w Wigilię Bożego Narodzenia ubiegłego roku. Okazało się, że konieczna będzie jego rekonstrukcja - dzieła tego podjęło się krakowskie przedsiębiorstwo Metalodlew SA. Odlew nowego serca został wykonany w sobotę 13 stycznia 2001 r. Kolejnym etapem rekonstrukcji była obróbka termiczna w specjalnym piecu. Ze względu na bardzo dobre parametry pracy do tego celu wybrany został piec zmodernizowany jesienią ubiegłego roku. Dzwon Zygmunta, obdarzony nowym, ważącym 350 kg sercem, zabrzmiał ponownie w Wielką Sobotę 14 kwietnia 2001 roku

***
Andrzej Balcerski, Damian Bocheński
Układy napędowe lodołamaczy i jednostek pływających w lodach
Lodołamacze i jednostki pływające w lodach przeznaczone są do eksploatacji na akwenach pokrytych stałą bądź okresową pokrywą lodową. Poza znacznie zróżnicowanymi wielkościowo lodołamaczami (rzeczne, bałtyckie, polarne), w warunkach lodowych eksploatowane są takie typy statków, jak towarowe (drewnowce, zbiornikowce i inne), barkowce, statki pasażerskie, statki zaopatrzeniowe, holowniki, jednostki hydrograficzne, ratownicze i inne. Dążenie do zwiększenia uniwersalności oraz możliwości eksploatacji tych statków - nie tylko w warunkach lodowych - powoduje, że budowane są obecnie liczne jednostki wielozadaniowe, jak np. lodołamacz-holownik-statek zaopatrzeniowy lub lodołamacz-statek ratowniczy-hydrograf i inne.

***
Krzysztof Skura
Platforma komunikacyjna COM/DCOM w otwartych systemach sterowania
Problem otwartego systemu sterowania dla zastosowań w automatyzacji procesów przemysłowych poruszany jest na konferencjach międzynarodowych i w fachowych czasopismach technicznych od wielu lat. Wnikliwa obserwacja rozwoju systemów sterowania dla automatyki przemysłowej na świecie wskazuje na pewne tendencje budowania tych systemów w oparciu o powszechnie przyjęte rozwiązania i standardy, takie jak przemysłowy komputer IPC (Industrial Personal Computer) czy też systemy komunikacyjne PROFIBUS, INTERBUS i ETHERNET.

***
Piotr Glinka
OTWARTOŚĆ ZAMIAST CZARNEJ SKRZYNKI Nowe czujniki położenia dla napędów obrotowych
Mimo iż w standardowych aplikacjach otwarte czujniki położenia są stosowane od dawna, to jednak w przemyśle chemicznym nadal stanowią tzw. czarną skrzynkę. Za kompaktowymi, otwartymi czujnikami położenia napędów obrotowych przemawia ich stosunkowo niska cena. Firma TURCK swoją nową serią podwójnych czujników wzięła na celownik właśnie branżę chemiczną.

***
Katarzyna Kajstura
VIII edycja ISD
VIII edycja ogólnopolskiej konferencji i wystawy Industry Solutions Days - Jesień 2001 odbyła się w warszawskim hotelu Marriott w dniach 20 i 21 listopada br. W czasie konferencji przedstawiono najnowsze rozwiązania informatyczne pozwalające lepiej prowadzić i zarządzać przedsiębiorstwem. Gościem honorowym pierwszego dnia imprezy była Henryka Bochniarz, Prezydent Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych. Tematem konferencji 19 listopada były "Rozwiązania dla przedsiębiorstw handlowych i usługowych", zaś Henryka Bochniarz poruszyła problematykę "Perspektyw rozwoju prywatnej przedsiębiorczości w dobie gospodarki informatycznej".

***
Elastyczne wieloosiowe sterowniki do napędów SERWO i krokowych
FlexMotion to rodzina kart sterowania napędem umożliwiająca pracę z silnikami krokowymi oraz serwo. Kontrolery zawierają dwa procesory: - 32-bitowy procesor Motoroli z systemem czasu rzeczywistego; - procesor DSP Analog Devices. 32-bitowy procesor odpowiada za komunikację z komputerem PC, określanie trajektorii ruchu, kontrolę wejść i wyjść sygnałów, koordynację danych sterujących dla kilku osi z procesora DSP. Procesor DSP wykonuje pętle PID, oblicza parametry ruchu, takie jak pozycja, przyspieszenie, prędkość.

***
Ireneusz Ratka
Automatyczna identyfikacja towarów poprzez zastosowanie systemu kodów kreskowych
Technika automatycznej identyfikacji towarów oparta na zastosowaniu kodów kreskowych umożliwia szybkie oraz bezbłędne rozpoznanie danego przedmiotu. Ko-dy kreskowe są bezpośrednio wykorzystywane przez pracowników logistyki oraz serwisu w celu polepszenia efektywności obsługi klientów. Poprzez technologię auto-matycznej identyfikacji rozumiemy zbiór metod maszynowego zapisu i odczytu ko-dów identyfikacyjnych mających za zadanie odróżnienie jednego obiektu od drugiego, a także podanie szczegółowych informacji dotyczących cech rodzajowych danego towaru.

***
Ireneusz Bujalski
TQM - kompleksowe zarządzanie przez jakość. Część III - wdrażanie TQM

***
Międzynarodowe Targi Ekologiczne "POLEKO 2001"
Katarzyna Kajstura Międzynarodowe Targi Ekologiczne "POLEKO 2001" odbyły się w Poznaniu w dniach od 20 do 23 listopada br. Patronat nad imprezą objął Minister Środowiska. Tematem wiodącym trzynastej edycji Targów była "Ochrona różnorodności biologicznej w Polsce". W imprezie uczestniczyło blisko 670 wystawców z 20 państw na powierzchni przekraczające j 12 800 m2. Zwiedzający mogli zapoznać się z ofertą 82 firm reprezentowanych z 15 państw. Zakres tematyczny ekspozycji obejmował: Salon Czystej Energii, wodę, ochronę powietrza, odpady, hałas i wibracje, energię, technikę komunalną, doradztwo i instytucje ochrony środowiska, budownictwo przemysłowe i energetyczne oraz wydawnictwa specjalistyczne.

***
Katarzyna Kajstura
Targi ELEKTRO EXPO 2001
Targi ELEKTRO EXPO 2001 odbyły się w Warszawie w dniach od 6 do 11 listopada. Impreza odbyła się w Pałacu Kultury i Nauki. W tym roku w Targach uczestniczyło 151 wystawców z Polski i z zagranicy. Zagraniczni wystawcy reprezentowali Niemcy, Włochy, Ukrainę i Słowację. Dzięki powiązaniom przedstawicielskim faktyczna liczba producentów i marek, jakie przewinęły się przez ekspozycję targową, przekro-czyła 350.

Reklama