Archiwum - numer 5/2017
Dominik TurczyńskiBogactwo automatyki, czyli oferta firmy Multiprojekt
Multiprojekt jest dostawcą komponentów automatyki oraz części maszyn. Prowadzimy doradztwo techniczne w zakresie oferowanych przez nas produktów. Zapewniamy naszym Klientom kompleksową obsługę od momentu szkolenia personelu Państwa firmy, poprzez pomoc w czasie wykonywania projektów (dobór urządzeń), dostawy podzespołów z naszego magazynu aż do pomocy technicznej przy uruchomieniu. W ofercie posiadamy szereg produktów w niskich cenach, stanowiących świetną alternatywę dla urządzeń większych firm, wiodących prym na rynku. Poniżej chcemy przedstawić te najbardziej warte uwagi.
***
Festo Motion Terminal zwiastuje początek nowej ery. Rewolucja w automatyzacji
Pneumatyka ze swej istoty jest technologią przyjazną użytkownikowi. Z pewnością stanie się ona jeszcze prostsza, bardziej wszechstronna i elastyczna z chwilą, gdy zupełnie nowe rozwiązanie, jakim jest Festo Motion Terminal VTEM, wprowadzi sektor pneumatyki w erę Przemysłu 4.0 dzięki aplikacjom, które są w stanie zastąpić ponad 50 pojedynczych komponentów. Wszystko to jest możliwe dzięki najnowszym osiągnięciom w dziedzinie technologii piezoelektrycznej i oprogramowania.
***
Prosty płaski układ portalowy EXCH od Festo do zastosowań w produkcji masowej. Manipulator z systemem sterowania w postaci rozwiązania pakietowego
Szybki płaski układ portalowy EXCH bije wszelkie rekordy prędkości. Jest o 30% szybszy od konwencjonalnych kartezjańskich systemów manipulacyjnych, przy porównywalnym poziomie kosztów zakupu. Festo opracowało ten system na potrzeby operacji montażowych wymagających szybkiego i elastycznego pozycjonowania małych i lekkich elementów produkowanych na skalę masową. Od teraz prezentowany system dostępny jest w łatwym do zamówienia pakiecie, na podstawie tylko jednego numeru katalogowego. Numer ten obejmuje zarówno system manipulacyjny, jak i kompletną szafę elektryczną CMCA zawierającą także system sterowania.
***
Elmatic Professional Drives – nowe przemienniki częstotliwości w ofercie Elmark Automatyka
Elmark Automatyka wprowadza do swojej oferty przemienniki częstotliwości pod własną marką Elmatic Professional Drives. Jest to propozycja dla wszystkich nowych i obecnych naszych klientów, którzy szukają odpowiedniej jakości za rozsądną cenę. Zastosowanie falowników w aplikacjach napędowych w dzisiejszych czasach jest już standardem.
***
XTS firmy Beckhoff – przełomowe rozwiązanie w systemach transportowych
Klasyczne podejście do tematu systemów transportowych opiera się na połączeniu dwóch rodzajów urządzeń napędowych: obrotowych oraz liniowych. Firma Beckhoff przełamała ten schemat, tworząc system XTS, w którym unoszone siłą elektromagnetyczną karetki poruszają się po dowolnie ukształtowanym torze na wzór nowoczesnych azjatyckich pociągów.
***
Zbigniew Kilichowski
Temperatura otoczenia pracy ma znaczenie!
Producenci przemienników częstotliwości wciąż rozwijają swoje produkty, chcąc, aby ich układy wyróżniały się spośród konkurencji. W związku z tym mamy coraz bardziej wyszukane rozwiązania techniczne. Ich propozycje są często odpowiedzią na zapotrzebowanie poszczególnych branż, aktualnie panujące trendy lub wymagania określone obowiązującymi przepisami prawnymi i normami. W tym wszystkim każdy z producentów stara się, aby jego produkt był atrakcyjny cenowo. Tutaj trwa wciąż bój o ograniczenie ceny wytworzenia produktu przy zachowaniu określonych parametrów technicznych. Często są to zabiegi, których klient nie widzi lub z których w pierwszym momencie nie zdaje sobie sprawy. Na cenę ma wpływ wiele czynników. Jednym z nich jest jakość i parametry zastosowanych elementów.
***
Anna Szymczak
Dotowanie ochrony patentowej w przedsiębiorstwach
Procedury pozyskania ochrony patentowej dla wynalazku lub wzoru przemysłowego są czasochłonne i kosztowne, przez co czasami zniechęcają do ich pozyskania. Tymczasem Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) może dotować nawet połowę kosztów związanych z ochroną własności przemysłowej.
***
PRZEMYSŁOWA WIOSNA znów pobiła rekord
Przemysłowa Wiosna w Targach Kielce – cykl imprez organizowanych od wielu lat w marcu – cieszy się z każdą edycją coraz większym zainteresowaniem. Rok 2017 okazał się dla tego wydarzenia szczególnie rekordowy. Najważniejszymi miernikami tego sukcesu są: ilość firm – 900 wystawców; międzynarodowy charakter wydarzenia; wystawcy z 35 krajów; ilość maszyn – 260 sztuk o łącznej wadze 850 ton oraz liczba zwiedzających – ponad 12 tys. osób.
***
Redundantne konwertery RS/światłowód
Interfejs szeregowy pomimo upływu czasu wciąż jest bardzo popularny w automatyce, energetyce, transporcie i systemach zabezpieczeń. Za pośrednictwem RS-a komunikują się m.in. liczniki energii, moduły pomiarowe, centralki alarmowe itd. Pomimo upływu lat RS zdaje się nie tracić na popularności, ponieważ jest prosty w implementacji, tani, a jednocześnie stabilny i niezawodny.
***
ITM Polska – przyznano Złote Medale!
Złoty Medal Międzynarodowych Targów Poznańskich to jedna z najbardziej rozpoznawalnych nagród na polskim rynku, przyznawana innowacyjnym produktom najwyższej jakości, wytworzonym w oparciu o najwyższej klasy technologie.
***
Enkoder magnetyczny MRI 2850 w wykonaniu specjalnym firmy Leine&Linde
W dzisiejszym artykule chcielibyśmy zaprezentować Państwu enkoder magnetyczny MRI 2850 w wykonaniu specjalnym, kolejny ze sprawdzonej serii 2000 enkoderów firmy Leine&Linde. Model 2850 posiada specjalną aluminową obudowę, w której znajdują się pierścień i głowica enkodera magnetycznego. Takie rozwiązanie zapewnia wysoki poziom ochrony przed działaniem szkodliwych czynników zewnętrznych, takich jak pył czy wilgoć. Urządzenie może pracować w najcięższych warunkach – produkcja papieru, wydobycie ropy naftowej i gazu czy wytop stali.
***
Marlena Wiśniewska, Kamil Bojanek
INSTYTUT PIAP – partnerem w robotyzacji
Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP od prawie pięćdziesięciu lat stanowi wsparcie dla przedsiębiorstw w obszarach automatyki, robotyki i pomiarów przemysłowych od projektowania, wykonania i posadowienia urządzeń, po oprogramowanie i uruchomienie instalacji w procesie produkcyjnym.
***
Szybkie uruchomienie napędów SINAMICS V90 współpracujących ze sterownikami SIMATIC. Gotowe przykłady aplikacyjne SIEMENS
Od 2016 roku na polskim rynku dostępny jest nowy, prosty w obsłudze system serwo SINAMICS V90. System składa się z przekształtników SINAMICS V90 i synchronicznych silników serwo SIMOTICS S-1FL6, które razem tworzą zoptymalizowany układ napędowy, realizujący funkcję pozycjonowania, regulacji prędkości oraz momentu obrotowego. System serwo występuje w dwóch wariantach: trójfazowym 400 V z silnikami SIMOTICS S-1FL6 o wysokim momencie bezwładności (High Inertia/HI) oraz jednofazowym 230 V z silnikami o niskim momencie bezwładności (Low Inertia/LI).
***
Reduktory przemysłowe MAXXDRIVE™ z modułem kołnierzowym dla wytłaczarki
NORD DRIVESYSTEMS uzupełnia modułową serię reduktorów przemysłowych o moduły kołnierzowe dla wytłaczarek, które są zoptymalizowane do pracy przy dużych obciążeniach osiowych. Dla reduktorów przemysłowych o wielkościach 5–11 i znamionowym momencie obrotowym od 15 kNm do 80 kNm dostępnych jest kilka takich modułów kołnierzowych. Dzięki temu możliwa jest adaptacja prawie wszystkich typowych wymiarów przyłączeniowych. Duże łożyska oporowe niezawodnie przejmują siły procesowe przy zachowaniu dużej trwałości.
***
Marcin Rakowicz
Allen-Bradley Kinetix VPC – serwosilniki do pracy ciągłej
Oferta silników servo Rockwell Automation VPx, zawierająca w chwili obecnej silniki VPL charakteryzujące się wysoką dynamiką ruchu i charakterystyką momentową oraz VPF przeznaczone do pracy w przemyśle spożywczym, zostaje wzbogacona o silniki VPC przeznaczone do ciągłej pracy z wysoką prędkością.
***
Paweł Podsiadło
Centralizacja danych w przemysłowej sieci Ethernet. 5 kroków doboru switcha
Warstwa komunikacji od zawsze miała szczególne znaczenie w systemach automatyki. Nawet najlepsze sterowniki PLC, układy I/O czy systemy nadrzędne, aby zapewnić ciągłe działanie procesów, wymagają nieprzerwanej pracy systemów transmisji danych. Element niezawodności jest więc kluczowym parametrem dla urządzeń odpowiedzialnych za przesył danych.
***
Tobiasz Witor
Lenze łączy sterownik panelowy i przemiennik częstotliwości w sprytne rozwiązanie automatyzacyjne. Jeden interfejs, jeden program – i gotowe!
Coraz szybciej, wyżej, dalej? Niekoniecznie, ponieważ w nowoczesnych aplikacjach maszynowych rozwój polega przede wszystkim na tym, aby jak najbardziej uprościć technikę, a przy tym zbudować ją w postaci modułowej, o niewielkich rozmiarach. Dlatego też firma Lenze połączyła Panel Controller typu p300 bezpośrednio z przemiennikiem częstotliwości i500, tworząc to sprytne rozwiązanie automatyzacyjne. Jest ono przeznaczone przede wszystkim do maszyn nieskomplikowanych i modułów maszynowych, zgodnie z mottem: Więcej automatyzacji – mniej kosztów.
***
Uruchamiaj każdy system; za każdym razem. Z Emparro67 to możliwe!
Aplikacje rozruchowe muszą sprostać wielu wyzwaniom: począwszy od tego, że znajdują się z dala od zasilacza, a skończywszy na wysokich prądach rozruchu potrzebnych do zasilania dużych obciążeń. W takich warunkach doskonale sprawdza się Emparro67.
Ten zasilacz nowej generacji to krok w kierunku decentralizacji.
***
MASI Power24. Maksymalizacja efektu synergii
MASI to seria produktów przeznaczonych do tworzenia optymalnych kosztowo połączeń systemów i maszyn I/O do systemów kontroli wyższego rzędu, na przykład produkcja narzędzi lub magazynowanie i logistyka. Oferują one niebywałą elastyczność ze względu na brak konieczności tworzenia sztywnych topologii.
***
Co mierzy kamera termowizyjna?
Max Planck ponad 100 lat temu odkrył i opublikował wiele swoich osiągnięć naukowych z dziedziny fizyki kwantowej, za co otrzymał nagrodę Nobla w 1918 r. Wśród jego ważnych odkryć jest prawo zwane prawem Plancka. Opisuje ono zależność widmowej egzytancji energetycznej (gęstości widmowej mocy) promieniowania elektromagnetycznego ciała doskonale czarnego w funkcji długości fali i temperatury do półprzestrzeni. Analizując wykresy na rys. 1, można stwierdzić, że krzywe Plancka pozwalają wyznaczyć moc promieniowania (wyrażoną w watach, W) jaką emituje powierzchnia S ciała doskonale czarnego o temperaturze T (w kelwinach, K) w wybranym zakresie długości fali Δλ (w metrach, m) do półprzestrzeni.
***
Systemy termowizyjne
Z punktu widzenia zasady działania detektorów promieniowania podczerwonego, systemy termowizyjne dzielimy na bolometryczne i fotonowe. Jak wspomniano wcześniej, w kamerach bolometrycznych energia promieniowania podczerwonego jest zamieniana na ciepło, a detektory fotonowe (kwantowe) działają na zasadzie oddziaływania fotonów z elektronami, w wyniku czego zmienia się koncentracja nośników elektrycznych i przewodność elektryczna półprzewodnika (fotorezystor). Innym rozwiązaniem jest praca detektora w trybie fotoogniwa, w którym generowane jest napięcie zależne od natężenia padającego promieniowania.
***
Marcin Barański
Bezczujnikowa diagnostyka wibracyjna maszyn z magnesami trwałymi, bazująca na sygnałach własnych
Streszczenie: Większość badań mających na celu detekcję drgań w maszynie elektrycznej opiera się głównie na wykorzystaniu zewnętrznych czujników wraz z dedykowaną, skomplikowaną aparaturą. Dlatego największą zaletą opisywanej w artykule metody diagnostycznej jest to, że układ pomiarowy nie potrzebuje zewnętrznych czujników drgań. Magnesy trwałe oraz uzwojenie pełnią równocześnie funkcję czujnika drgań.
Sposób diagnostyki wykorzystuje specyficzne właściwości konstrukcyjne maszyn z magnesami trwałymi, tj. indukowanie się SEM pod wpływem wibracji. Jest to podyktowane tym, że maszyna elektryczna ze wzbudzeniem od magnesów trwałych jest bardzo podobna do elektrodynamicznego czujnika drgań, którego działanie opiera się na tym, że pod wpływem drgań przemieszczający się magnes indukuje napięcie wewnątrz cewki, zależne od poziomu wibracji. W maszynie PM wirnik z magnesami trwałymi pod wpływem drgań generuje SEM w uzwojeniu. Zarówno czujnik, jak i maszyna do generacji sygnału pomiarowego nie potrzebują zewnętrznych źródeł zasilania. Czułość układu w obu przypadkach jest zależna od ilości zwojów uzwojenia. Metoda opiera się na tym, iż przebieg napięcia bądź prądu maszyny poddaje się analizie częstotliwościowej, która pozwala na określenie częstotliwości ściśle związanych ze zwiększeniem się poziomu drgań wzbudzonych konkretnym stanem, niepożądanym w maszynie. Opracowanie metody było celem projektu „Wibroakustyczna metoda diagnostyczna silników trakcyjnych i generatorów z magnesami trwałymi na podstawie sygnałów własnych” realizowanego w ramach programu LIDER.
ENG SENSORLESS VIBRATION DIAGNOSTIC OF PM MACHINES BASED ON THE OWN SIGNALS
Abstract: Majority of electrical machines vibration diagnostic is based on measurements which are done with external sensors connected to dedicated for this purpose complicated and expensive meters or analyzers. The main advantage of the described method of detecting vibrations in electrical machines with permanent magnets is that the measurement system does not require to use an external sensors for measuring vibration. Excitation circuit and armature winding perform a function of the vibration sensor at the same time. Specific structural properties of machines excited by permanent magnets are used in this method – electromotive force (EMF) generated due to vibrations. PM machine is similar to electro-dynamic sensor of vibration. In the sensor permanent magnet moves inside the coil and generates a voltage on terminals of the coil. The voltage signal is proportional to vibrations. In the PM machine, the rotor with permanent magnets generated the EMF if is exposed to the vibrations. The supply is no required for the sensor and machine. The sensitivity depends on the number of turns in the coil in both of cases. The method based on frequency analysis of voltage or current of tested machine.
This analysis allows to determine the frequency closely related to increased level of vibration, excited a particular undesirable state of the machine. Description of method was the aim of “Vibroacoustic diagnostic method of traction permanent magnets motors and generators based on the own signals“ project realized in LIDER program.
***
Wojciech Litwin, Wojciech Leśniewski, Jakub Kowalski
Propozycja modernizacji układu napędowego pasażerskiego statku śródlądowego z konwencjonalnego na hybrydowy
Streszczenie: Na przestrzeni ostatnich lat zaobserwowano znaczny wzrost zainteresowania ekologicznymi układami napędowymi rekreacyjnych oraz użytkowych jednostek pływających, wpisującymi się w nurt przyjaznej środowisku, bez emisyjnej, zielonej żeglugi.
Problemem jest jednak skonstruowanie bezpiecznej dla pasażerów jednostki pływającej, o możliwie niskim zapotrzebowaniu na energię, wyposażonym w wysoko sprawny, bez emisyjny układ napędowy. Jeszcze większym problemem jest modernizacja istniejącej jednostki tak aby spełniała oczekiwania armatora przy zazwyczaj ograniczonym budżecie.
W artykule przedstawiono główne problemy na jakie natrafili autorzy koncepcji przebudowy układu napędu i zasilania zabytkowego śródlądowego statku pasażerskiego. Zgodnie z życzeniem właściciela jednostki napęd konwencjonalny zastąpiony miałby zostać układem hybrydowym szeregowym opartym o dwa silniki elektryczne i przekładnię sumującą.
Na podstawie badań eksperymentalnych przeprowadzonych na rzeczywistym statku wyznaczono zapotrzebowanie na moc napędu w funkcji prędkości oraz obliczono pojemność akumulatorów.
ENG Abstract: The paper presents results of experiment-based tests of power demand, which were carried out on a 25 m long, historical passenger ship. Two version of the propulsion system, serial hybrid and parallel hybrid, were analyzed with regard to the longest route travelled by the ship in one day. The results of energy demand and environmental impact were compared with the installed conventional propulsion system.
Due to the expected high level of safety which should be ensured on a passenger ship, the serial hybrid system was based on two electric motors powered by two separate sets of lithium batteries. Such solution allows for obtaining greater reliability, as well as a high level of energy-efficiency.
The analysis results demonstrate that the serial propulsion system puts the least burden on the environment but at the same time, its investment cost remains the highest.
***
Andrzej Łebkowski
Badania eksploatacyjne elektrycznego układu napędowego motocykla
Streszczenie: Coraz więcej naukowców na świecie zajmuje się konstrukcjami tanich i ekologicznych układów napędowych. Jednocześnie rynek pojazdów elektrycznych skupia się głównie wokół konstrukcji samochodowych, które mogą być eksploatowane w ciągu całego roku kalendarzowego, niezależnie od współrzędnych geograficznych opisujących miejsce ich użytkowania. W artykule zaprezentowano konstrukcję elektrycznego układu napędowego motocykla, jaka została opracowana i zrealizowana w Akademii Morskiej w Gdyni. Omówiono założenia konstrukcyjne, jakie były przyjęte przy projektowaniu podzespołów wykorzystanych do budowy elektrycznego układu napędowego, składającego się z trakcyjnego silnika napędowego, falownika, pakietu akumulatorów wraz z systemem BMS, instalacji 12 V DC z przetwornicą DC/DC oraz komputera pokładowego z wyświetlaczem parametrów. W pracy zaprezentowano parametry elektrycznego układu napędowego, takie jak: generowana moc, prędkość maksymalna pojazdu czy też zużycie energii. Przedstawiono wyniki badań eksploatacyjnych elektrycznego układu napędowego, przeprowadzone w rzeczywistych warunkach drogowych.
ENG OPERATIONAL RESEARCH OF AN ELECTRIC POWERTRAIN FOR A MOTORCYCLE
Abstract: More and more engineers worldwide are designing cheap and environmentally friendly vehicle powertrains. Meanwhile the market of electric vehicles concentrates around full car-sized vehicles, intended for operation during the whole year, independent of the climatic region. This article presents the design of an electric motorcycle powertrain, developed and prototyped in the Gdynia Maritime University. Discussed are the design intents used to create the powertrain elements, including traction motor, inverter, battery pack with a BMS system, vehicle 12 V bus with DC/DC converter and an onboard computer with a parameter display. The paper introduces the powertrain parameters: maximum power, vehicle top speed or specific energy consumption. Actual public road driving conditions tests results are presented.
***
Henryk Chrostowski, Zygmunt Popczyk, Jolanta Szadkowska
Rynek maszyn i urządzeń – globalny, europejski i krajowy – u progu zmian w UE
Streszczenie: W dokumencie przedstawiono rynek globalny, europejski i krajowy maszyn i urządzeń u progu zmian w UE. Opisano strategię dla przedsiębiorstw europejskich, jego głównych przedstawicieli oraz ich wpływ na PKB.
Zaprezentowano pozycję krajowego przemysłu maszyn i urządzeń, jak również jego możliwości i ograniczenia na podstawie analizy GUS. Co więcej, pokazano krajowy potencjał rynku maszyn i urządzeń na tle UE.
Dokument zawiera również analizę rynku maszyn i urządzeń u progu zmian w UE pod kątem innowacyjności – ilość wydatków w obszarze Research & Developement, patentów, zatrudnienia w tym sektorze oraz wskaźników sprzedaży nowego produktu.
ENG Industry of machines and devices – global, European and domestic in the phase of EU changes
Abstract: In paper was presented market of machines and equipment industry in global, European and domestic meaning during the phase of EU changes. There was presented the strategy for European Companies, its major shareholders and its dependence on GDP growth.
It was described the position of the domestic machinery and equipment industry as well as its capabilities and limitations on the base of the GUS analysis. Furthermore, competitive potential of the Polish economy, in particular the industrial sector of machinery and equipment.
The document contains the analysis of the situation during the phase of EU changes in regards to the innovations – in R & D area – expenses, patents, employment in R & D sector and indicators of the SNP – sale of the new products.